Speciale ritten op de Haarlemmermeerlijnen


Speciale ritten

Een greep uit de speciale ritten op de Haarlemmermeerlijnen.

1935
NVBS
1947
25-jarig jubileum Cindu
1950
Sluiting voor personenvervoer
1953
Sluiting Nieuwersluis
1957
Studentenvereniging
1959
NVBS
1961
NVM (Nederlandse Verenging voor Modelbouwers)
1967
DoKa Expres (Winkeliersvereniging Dorpsstaat/Karselaan te Amstelveen)
1967
HEMA
1968
Nieuwe Meer Express
1972
50-jarig bestand Cindu
1972
NVBS
1974
Filmopname voor The Hiding Place
1977
Verkiezingsrit van de PPR (Politieke Partij Radicalen)
1978
SHM
1980
Vervoer Spektakel Amstelland door de SHM
1983
Rondrit met de Kameel
1986
NVBS
1986
Vrijwillige Brandweer Mijdrecht
1986
De Laatste Rit





Op deze pagina een overzicht van de proefritten op Haarlemmermeerlijnen.

1935 - NVBS
Op zondag 20 oktober 1935, kort voor sluiting van een deel van het net, bezochten de belangstellenden in het spoorwezen de Haarlemmermeerlijnen Amsterdam Haarlemmermeerstation - Aalsmeer, Aalsmeer - Hoofddorp en Hoofddorp - Leiden-Heerensingel. In aansluiting daarop werd met trein 3820, bestaande uit de motorrijtuigen omC 911 en 914 de lijn Leiden - Alphen aan de Rijn - Gouda bereden.Aan deze trip hebben we een mooie overzichtsfoto van station Aalmeer te danken inclusief een groep mannen met hoed (pagina 37, "De Haarlemmermeerspoorlijnen in oude ansichten" ook op pagina 69 van "Sporen door de Haarlemmermeer").

1947 - 25-jarig bestaan Cindu
In 1947 bij het 25-jarig bestaan van de Cindu vertrok er een trein van station Uithoorn voor een bedrijfsuitje van een paar dagen naar Limburg.Er werden tripjes gemaakt naar de grotten van Remouchamps in België. De echtgenotes waren niet uitgenodigd.


1950 - Sluiting voor het personenvervoer
Op 2 september 1950 was er voor het laatst regulier personenvervoer op de Haarlemmermeerspoorlijnen.

Een retourtje Uithoorn-Nieuwersluis/Loenen en een retourtje Uithoorn-Amsterdam Haarlemmermeerstation.
foto: Jan Kieftenbelt
 
De achterkanten van de kaartjes met datum.
foto: Jan Kieftenbelt



1953 - Sluiting station Nieuwersluis
Met ingang van de zomerdienst van 1953 werd station Nieuwersluis gesloten. Hiervoor werd aan allen die de rit meemaakten een oorkonde uitgereikt.

Van mevrouw Hoenderboom kreeg ik een foto van de oorkonde van de laatste trein vanaf Nieuwersluis-Loenen. Door hier te klikken krijg je een groter plaatje.
  ....De opheffing van dit historische station werd een grandioos feest. Wel geteld 186 reizigers maakten de laatste rit vanuit Nieuwersluis naar Breukelen mee. Verder reizen was niet erg mogelijk, omdat men in de nacht naar Nieuwersluis terug moest wandelen. Natuurlijk duurde de rit heel wat langer dan de vijf minuten, die de dienstregeling aangaf. Onderweg werd er door een ´onvindbare persoon´ aan de noodrem getrokken en de wagenvoerder kreeg zoveel schik in het geval dat hij onderweg eventjes alle lichten uitdeed!
De laatste spoorkaartjes, die in Nieuwersluis werden verkocht zijn een document op zichzelf. Ze werden van twee data - 16 en 17 mei- voorzien en .... iedere reiziger, die zo´n kaartje kocht kreeg een prachtige oorkonde cadeau. Het was een geschenk van de familie Doude van Troostwijk, (de oorspronkelijke eigenaar van de grond red) die deze oorkonde tevens voorzag van een blauw-geel lint - de familie-kleuren- en van het lakzegel van de familie. Er waren van heinde en ver Doude´s van Troostwijk´s komen opzetten. We menen ons te herinneren, dat rond vijf-en-twintig reizigers Doude van Troostwijk heetten! Voorts waren er ook verwanten in verdere lijn aanwezig. Het ´spiegelei´ van de stationschef werd geschonken aan het Spoorweg museum. ....
Bron: Het Stadsblad, Utrecht 9 juni 1960



1957 - Studentenvereniging
Een rit met het inspectierijtuig nummer 11 van een onbekende studentenvereniging. Die hadden het rijtuig geboekt voor een rit van hetHaarlemmermeerstation tot De Kalfjeslaan. Vanaf die halte ging het naar de manege in het Amsterdamse Bos

Kalfjeslaan 7 juni 1957 OmBC 11, tijdschriftplaatje
collectie: Peter Collet
.
Dit inspectierijtuig was oorspronkelijk dieselmotorrijtuig omBC 2907 (serie omBC 2901 - omBC 2908). Deze motorwagens werden in 1937 door Werkspoor geleverd.In 1954 kreeg de motorwagen het nummer omAB 11. In mei en juni 1955 werd de Scharfenberg-koppeling verwijderd en werden de kopwanden en de schortplaten dichtgemaakt.In 1961 werd het inspectierijtuig afgevoerd en in Zutphen gesloopt.
In het boek "Dieseltreinen in Nederland" op pagina 51 staat een foto van het zelfde rijtuig op dezelfde datum bij vertrek van Amsterdam CS.Deze foto staat ook in "NS-motorrijtuigen omBC en omC" op pagina 253.

1959 - NVBS
De eerste rit met een personentrein, na de sluiting van de reizigersdienst in 1950, werd door de NVBS georganiseerd. Een DE-3 reed om 10 uur van Utrecht CS naar Amsterdam CS en vandaar naar Nieuwersluis. Rond drie 's-middags bereikte men Amsterdam Haarlemmermeerstation, waar gepauzeerd werd voor een fotostop.Door de NS was een speciaal treinnummer ingesteld.

De DE3 161 op 28 juni 1959 op het Haarlemmermeerstation te Amsterdam. Op de achtergrond het seinhuis en daarachter het station.
Fotograaf onbekend, collectie: Peter Collet
 


 
Foto stop bij Koek te Mijdrecht.
stationsweb.nl


1961 - NVM (Nederlandse Verenging voor Modelbouwers)
Door de invoering van de nieuwe NX-beveiliging ging de geplande rit vanuit Utrecht en Amersfoort via Woudenberg naar Rhenen niet door. Men besloot met de DE-3/114 uit te wijken naar Nieuwersluis - Aalsmeer.De rit werd uitgevoerd door meester Luchtenberg en er waren ook weer speciale kaartjes gedrukt.

1967 - DoKa Express (Winkeliersvereniging Dorpsstaat/Karselaan te Amstelveen)
Op 2 mei reed de DoKa Express met loc 2252 en 14 plan D rijtuigen van Amstelveen Karselaan via Nieuwersluis naar Rotterdam voor een bezoek aan Diergaarde Blijdorp.Zo'n 1100 kinderen met 150 begeleiders maakten deze trip, heen met de trein en terug met de bus. Zij mochten mee tegen inlevering van volle kaarten DoKa-zegels.Aan boord waren zelfs Pipo de Clown en een goochelaar ontbrak niet.



Trein tussen Bovenkerk en halte Legmeerpolder, loc 2252.
foto: Jan Kieftenbelt
 
Loc 2252 vlak voor halte Legmeerpolder. De stokken voor de klimbonen liggen netjes opgeslagen in de moestuin.
foto: Jan Kieftenbelt


1967 - HEMA
Op 19 juni 1967 reed een speciale trein tussen Amsterdam en Vinkeveen voor personeelsleden van de HEMA, er reed zelfs een restauratierijtuig van de Wagon-Lits mee.

De NS 2443 bij station Vinkeveen.
stationsweb.nl
 


1968 - Nieuwe Meer Express
Op 21 september 1968 reed de Nieuwe Meer Express georganiseerd door zeilvereniging Nieuwe Meer, ter ere van de aankoop van grond van de NS waarop de verenigingsgebouwen staan.Het betrof loc 2222 met vier blokkendoosrijtuigen (B5226, 5214, 5218 en 5702) en een goederenwagen (Gs).De rit ging van Aalsmeer via Uithoorn naar Amsterdam Haarlemmermeerstation en weer terug.



De Nieuwe Meer Express op station Aalsmeer
foto: Jan Kieftenbelt
 
Loc 2222 naast de N201, ter hoogte van halte Legmeerdijk in de richting van Uithoorn.
foto: Jan Kieftenbelt



Loc 2222 ter hoogte van halte Legmeerpolder.
foto: Jan Kieftenbelt
 
Net voorbij halte Legmeerpolder richting Amstelveen, loc 2222.
foto: Jan Kieftenbelt


1972 - Cindu
Bij het 50-jarig bestaan van de Cindu was er een personeelsuitje naar Den Bosch met de Kameel (NS20).

1972 - NVBS
In het kader van een NVBS excursie in verband met de sluiting van de lijnen Uithoorn-Aalsmeer/Amsterdam per 28 mei, reed het motorrijtuig M3 met twee buitenlandse ex-lokaalrijtuigen van het Haarlemmermeerstation naar Aalsmeer en naar Vinkeveen en keerde daar. De M3 was eerder op eigenkracht van Hoorn naar Niewersluis gekomen. Om de 400 belangstellende te vervoeren werd ook een plan U van de NS ingelegd. Op de site van
Edward Bary een fotoverslag van deze dag.


De M3 met rijtuigen van de Tramweg Stichting (tegenwoordig SHM) te Amsterdam Haarlemmermeerstation op 8 april 1972. Post T stond er nog.
Fotograaf: Peter Collet
     
Passage van de A2 door de plan U.
Fotograaf: Rob van Ee




Op 8 april 1972 werd de M3 ook vastgelegd vanuit de dienstwoning boven de tramremise aan de Havenstaat.
De trein staat voor een oudpapierloods die in 1975 tot de grond toe afbrandde, rechts daarnaast ook weer post T. Ook mooi, op de achtergrond te zien, vanuit dit gezichtspunt het Olympisch stadion.

Fotograaf: Hans de Haan
      Op YouTube heeft Jan Kieftenbelt een kort filmpje van de M3 bij de Van Hattumweg te Amstelveen gezet.



Treinstel 146 (Plan U) en de M3 te Aalsmeer op 8 april 1972.
Fotograaf: Rob van Ee, ook te vinden op Flickr.com
 
Treinstel 146 (Plan U) te Aalsmeer op 8 april 1972.
Fotograaf: Peter Collet



En nog twee plaatjes van de NVBS excursie op 8 april 1972, te Aalsmeer.
Fotograaf: Peter Collet
 
Met een hele berg kolen rondom de sporen.
Fotograaf: Peter Collet


1974 - Filmopname voor The Hiding Place
Van 27 en 30 maart worden er filmopnamen gemaakt voor de film "The Hiding Place" tussen Uithoorn en Nieuwersluis, met loc 57 van de Hoogovens.
In de film zitten nogal lugubere beelden.
Op
YouTube staat beelden van deze film.De trein in het landschap bij Mijdrecht en Vinkenveen staan rond 3:15 minuut. Daarna is de nachtelijke aankomst op station Uithoorn te zien tot 6:05 minuut.Er is zelfs een scene van te werkgestelde vrouwen die slepen met allerei oud ijzer. Deze scene is opgenomen bij sloperij Koek te Mijdrecht. Even is een bruine Blokkendoos zichtbaar, waarschijnlijk een oude Motorpost.Op YouTube begint deze scene op 2:15 en eindigt op 3:06. Een foto is te vinden op pagina 103 van Sporen door de Haarlemmermeer.


1977 - Verkiezingsrit van de PPR (Politieke Partij Radicalen)
Op 21 mei 1977 organiseerde, deze allang opgeheven partij, een verkiezingritje met staatssecretaris Van Hulten als conducteur.De trein bestaat uit een diesellocomotief 2527, drie rijtuigen en een goederenwagen. De rit begon in Vinkeveen en ging via Uithoorn en Amstelveen naar het Jollenpad (zie de
nieuwe Schiphollijn) in Amsterdam.Daarna op en neer naar Uithoorn en vervolgens terug naar Vinkeveen. Een beperkt aantal mensen mocht gratis meerijden.
(Voor deze rit is het krantenartikel met dienstregeling verschenen, deze en foto's van de rit zijn welkom in de mail postmaster(a)haarlemmermeerspoor.nl. Alvast dank.)


De PPR trein met loc 2527 bij de voormalige halte Koenenkade.
fotograaf: P. Loman
 


1978 - SHM
Van 29 april tot en met 7 mei rijdt locomotief 21 (ir P.H. Bosboom) van Stoomtrein Hoorn Medemblik (SHM) samen met 6 Oostenrijkse rijtuigen vier ritten per dag tussen het Jollenpad en station Uithoorn. Het Jollenpad was een viersporig emplacement tegen de A10, aangelegd voor de Schiphollijn. Er was in 1978 nog geen (directe) aansluiting met de RETM (Rijdend Electrisch Trammuseum Amsterdam), de reizigers moesten een stukje onder de A10 doorlopen om op de tram over te stappen.Loc 21 van de SHM, was met de met dieplader naar Uithoorn gebracht en daar via de aansluiting van de Cindu op de Haarlemmermeerlijnen gezet.Op 7 mei 1978 worden de laatste ritten vervangen door een NVBS rit naar Vinkeveen.

In 1979 werd de tramlijn, een paar honderd meter, doorgetrokken tot op het NS-emplacement. Het evenement van 1978 werd nog eens herhaald van 24 mei tot 4 juni 1979.

Jan Kieftenbelt heeft een Super 8 filmpje op
Youtube gezet, van de rit tussen Uithoorn naar het Jollenpad en weer terug. Ik vermoed dat het filmpje in 1979 of 1980 is gemaakt, omdat op het Jollenpad trams staan.Na het rangeren bij Uithoorn rijdt de trein tussen het fluitekruid door de Legmeerpolder, vlak voor het binnenlopen van Amstelveen is een blik op de Amstelveense poel te zien en op de terugweg de Amstelveense molen de Dikkert.

Vertrek uit Amstelveen.
foto: Hans Knaap
 



Overzicht van emplacement Uithoorn, rechts de locloods voor de sik (locomotor), rechts op de achtergrond een koelwagen, die nog gesloopt moet worden bij Koek, links vooraan een houten dienstwoning.
foto: Hans Knaap
 
Brug bij Uithoorn, nog op de oorspronkelijke lage hoogte.
foto: Hans Knaap



Nogmaals de brug bij Uithoorn.
foto: Hans Knaap
 
Loc 21 loopt om in Uithoorn.
foto: Hans Knaap



Openstaande brug bij Vinkeveen.
foto: Hans Knaap
 
Nogmaals de openstaande brug bij Vinkeveen.
foto: Hans Knaap



Aankomst van de trein in Vinkeveen, links huis nummer 48.
foto: Hans Knaap
 
Terug naar Uithoorn
foto: Hans Knaap



Huis met nummer 48, in 1978 nog in de oorspronkelijke dubbele uitvoering.
foto: Hans Knaap
 
Loc 21 loopt om bij Vinkeveen.
foto: Hans Knaap



Op de brug bij Uithoorn, vlak voor aankomst op het station.
foto: Hans Knaap
 


 
6 mei 1978 Twee maal de LTM 21 die uit de tijdelijk verbindingsboog omhoog komt naar de tijdelijk omgelegde Schiphollijn.
Fotograaf: Peter Collet


1980 - Vervoer Spektakel Amstelland door de SHM
Van 15 mei tot en met 26 mei werd groots vervoersevenement georganiseerd door de SHM (stoomtrein). Niet alleen met stoomtreinen (SHM)en trams (EMA), maar ook met bussen (MUSA en Centraal Nederland) een boot op de Amstel en rondreizen in Amstelland.Met NS-materieel kon met reizen tussen Amsterdam WTC (Amsterdam Zuid) en Schiphol, met de museumbus vanaf station Amsterdam-Haarlemmermeerstation naar Amsterdam WTC, met de stoomtrein tussen Uithoorn en het Jollenpad, met een moderne bus van Centraal Nederland van Schiphol naar Uithoorn en met de tram van het Jollenpad naar Amsterdam-Haarlemmermeerstation.Op de Amstel kon vanuit Uithoorn een tochtje over de Amstel worden gemaakt met de stoomboot Johannes. Ook toen had men al aandacht voor de oplossing van de vervoersproblemen door de inzet van de Witkar; electrische wagentjes.Op deze pagina de
flyer van Vervoer Spectakel Amstelland.Minister Tuynman opende het spektakel te Amsterdam-Zuid op het emplacement Jollenpad door met locomotief 21 een lint door te rijden.

LTM 21 van de SHM bij de Zijdelweg te Uithoorn op 18 mei 1980.
fotograaf: Peter Collet



1983 - Rond met de Kameel
De Kameel (NS 20) is ingehuurd voor een 50-jarig huwelijksfeest op 17 september 1983. Het gezelschap was zo groot dat een gedeelte met de Kameel uit Utrecht kwam en de rest met bussen daarna toe werd vervoerd. Op de terug weg werd van plaats gewisseld. In Nieuwersluis of Vinkenveen kwam er een machinist van Uithoorn op de bok, om het gezelschap over de Haarlemmermeerlijnen te leiden.

Het muziekcorps en de majorettes zijn ook uitgerukt op station Uithoorn.
fotograaf: Paul Loman

Meer Kameel op station Uithoorn, 17 september 1983.
fotograaf: Bert Gortemaker
Nog meer Kameel op station Uithoorn, 17 september 1983.
fotograaf: Bert Gortemaker


Laatste foto van de Kameel op station Uithoorn, 17 september 1983.
fotograaf: Bert Gortemaker


Mike Morant kwam net met bus op station Uithoorn aan, toen hij de Kameel voorbij zag rijden. Daar moesten even wat foto's van worden gemaakt, ook al was dat tijdens de zwaarste regenbui van het jaar. Op de foto de Kameel bij passage van de overweg te Uithoorn, op de achtergrond de Uithoornsche Bacon en Conservefabriek.
fotograaf: Mike Morant
De Kameel op de brug bij Uithoorn.
fotograaf: Mike Morant



De Kameel vlakbij Mijdrecht, 17 september 1983.
fotograaf: Bert Gortemaker
De Kameel bij halte Wilnis, 17 september 1983.
fotograaf: Bert Gortemaker


1986 - Afscheidsrit van Ariadne NS 1500 door de NVBS
Op 30 april 1986 werd door de NVBS een afscheidsrit gehouden van de NS 1505 Ariadne en van de Haarlemmermeerlijnen.Samen met dieselloc NS 2412 en een hele sleep plan E's trok men naar Uithoorn. De NS 1505 hing op terugweg achteraan in opzending, die zou de trein weer verder trekken zodra die weer onder draad kwam.



Afscheidsrit van de NVBS, Oukoperdijk, loc 2412 en 1505 rijden richting Uithoorn op 30 april 1986
Fotograaf: Paul Loman

Loc 2412 en 1505 op weg naar Uithoorn, 30 april 1986, Vinkeveen.
Fotograaf: Bert Gortemaker



30 april 1986, Uithoorn.
Fotograaf: Bert Gortemaker

Op de terugweg op de brug bij Uithoorn, achterop loc 1505, 30 april 1986.
Fotograaf: Bert Gortemaker

30 april 1986, Mijdrecht, Koek.
Fotograaf: Paul Loman

Loc 2412 en 1505 vlak voor Nieuwersluis, 30 april 1986
Fotograaf: Bert Gortemaker


1986 - Vrijwillige Brandweer Mijdrecht
De NVBS was toch niet de laatste die een bijzondere rit organiseerde..
Op 17 mei 1986 maakte de Vrijwillige Brandweer van Mijdrecht een tripje naar Tilburg met twee plan E's en dieselloc NS 2245.In Uithoorn wordt trein voorzien van spandoeken, in Mijdrecht wacht het muziekkorps de trein op en stappen de deelnemers op.

Loc 2245 vlak voor de passage van de brug bij Uithoorn, Amstelhoek, rechts de brugwachterswoning met nummer 45.
Fotograaf: Bert Gortemaker

De plan E's (50 84 29-364 en 29-356) op station Uithoorn.
Fotograaf: Kees Mooij



Loc 2245 uit Uithoorn vlak voor Mijdrecht.
Fotograaf: Kees Mooij

Loc 2245 te Vinkeveen, op 17 mei 1986.
Fotograaf: Paul Loman



Loc 2245 vlak voor de A2, de rijkspolitie is bezig de bomen neer te laten. 17 mei 1986
Fotograaf: Paul Loman

Het sluiten van de brug over de Angstel, hier kwam noeste arbeid aan te pas. Eerst met de stalen schouw naar het midden van de brug roeien en..
Fotograaf: Paul Loman



....dan pas kon de brug opgedraaid worden. Nieuwersluis, 17 mei 1986. De noeste werker moest daarvoor uit de post bij Nieuwersluis komen.
Fotograaf: Paul Loman


1986 - De laatste rit
Op 30 mei 1986 werd de laatste rit over de Haarlemmermeerlijnen gehouden.


Loc 2502 te Uithoorn, voorzien van spandoek met de tekst "UITHOORN - NIEUWERSLUIS Laatste rit 30 mei 1986 nog éénmaal HP".
Fotograaf: Bert Gortemaker

Loc 2502 met rijtuig ICR A (10-77 602) en locomotor 286 te Mijdrecht.
fotograaf: Paul Loman


De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij


De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij
De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij


De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij
De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij


De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij
De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij


De laatste rit, Karotex te Mijdrecht, 30 mei 1986.
fotograaf: Kees Mooij

Afscheidsrit met loc 2502, de laatste passage van de A2...
fotograaf: Paul Loman












 


     

     

     


     

     

     

     

bronnen:
Sporen door de Haarlemmermeer van Russer
De Stoomtram, 1979, 1980
Het openbaar vervoer, 1968
Met dank aan Marcel Lauwers voor de aanvullende info