Aalsmeer-Nieuwersluis/Loenen

Aalsmeer
Asm
0km
Middelweg
1,5km
Legmeerdijk  
2,6km
De Kwakel  
Kwl
4,4km
Zijdelweg  
Zij
5,4km
Uithoorn 
Uh
7,0km
Brug bij Uithoorn 
Amstelkade
7,1km
Eerste Zijweg Mijdrechtsezuwe
8,0km
Abri Middenweg 
Mdg
9,0km
Mijdrecht
Mijd
11,7km
Wilnisserdwarsweg 
13,2km
Wilnis 
Wls
14,4km
Ringslot 
16,2km
Vinkeveen 
Vvn
16,6km
Veldwetering 
18,8km
Oukooperdijk
Okd
19,8km
Angstel
20,7km
Nieuwersluis
Nws
22,2km


Het traject Aalsmeer-Uithoorn is geopend in 1 juli 1914. Vanaf 6 oktober 1935 was het alleen nog voor goederenvervoer open en op mei 1972 is het gesloten. Het traject Uithoorn-Nieuwersluis is geopend op 1 december 1915. Alleen voor goederenvervoer vanaf 3 september 1950 en tot het laatst toe open gebleven (30 mei 1986).


top
Station Aalsmeer
  
kaart Aalsmeer
Aalsmeer
Aalsmeer ontworpen door ir. J. G. Wattjes. Bijna afgebrand maar toch behouden gebleven. Nu zit er een makelaar in.
      retirade Aalsmeer perronzijde
De retirade perronzijde, tegenwoordig is hier een verloskundige praktijk in gevestigd. Woning nummer 1 aan de Stommeerkade is afgebroken.


     

Loc NS 5400 aan het perron van station Aalsmeer.

bron: HUACatalogusnr.160320
Foto gemaakt tussen 01/12/1935 en 31/12/1935, maker onbekend.


Een NS 7000, een Ex-NCS rijtuig en een D uit de serie NS 111- 120.
bron: HUACatalogusnr. 160517
Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater, negatief NS 7375 Opnamenegatief.
     



Treinstel 146 (Plan U) te Aalsmeer op 8 april 1972. De Plan U reed de route Amsterdam CS - Nieuwersluis - Aalsmeer vice versa als onderdeel van de NVBS excursie, waarbij ook materieel van de Tramweg Stichting (SHM) reed in verband met de sluiting van de lijnen Uithoorn-Aalsmeer/Amsterdam per 28 mei.
In het boek Dieseltreinen in Nederland op pagina 159 zijn de Plan U en de M3 gezamenlijk te zien te Aalsmeer. Hier is de M3 op dezelfde dag in Amsterdam te zien.

Fotograaf: Peter Collet
 



En nog twee plaatjes van de NVBS excursie op 8 april 1972, te Aalsmeer.
Fotograaf: Peter Collet
 
Met een hele berg kolen rondom de sporen.
Fotograaf: Peter Collet




Woning nummer 1. Hier heeft de heer De Vink gewoond, hij werkte als voorwerker aan de Haarlemmermeerlijnen. Op deze pagina meer info over zijn werk.
     
Het karkas van de goederenloods bij station Aalsmeer op 22 juni 1984.
fotograaf: Kees Mooij



top
Middelweg
  
 

Dubbele woning nummer 41 A en B aan de Mendelstraat te Aalsmeer.
maart 2006
     
Een bruggetje omgebouwd tot een soort schaapskooi.
maart 2006


     



top
Legmeerdijk
  
 

Wachterswoning Legmeerdijk nummer 42.
maart 2006
     
In midden van de foto is wachterswoning Legmeerdijk tussen de bomen nog net te zien. De foto is genomen in de richting van Aalsmeer langs de N201.
maart 2006



Alweer bruggehoofden ter hoogte van de Poelweg.
maart 2006
     
En even verder op het bruggetje vlak voor halte De Kwakel, ter hoogte van de Noorddammerweg.
maart 2006



top
De Kwakel
  
 
T43
Het nummer staat er nog op.
maart 2006
     
Halte De Kwakel nummer 43, Kwl, geopend geopend op 1 juli 1914, gesloten op 15 mei 1935
maart 2006



De aanleg van de Zuidtangent zouden de bruggenhoofd
ter hoogte van de Poelweg wel eens niet kunnen overleven, 27 augustus 2010.
Voor een iets uitgebreidere kijk op de veranderingen tussen Uithoorn en Aalsmeer, eind augustus 2010, klik hier.

Fotograaf: Bert Gortemaker
     
De bruggenhoofden vlak voor stopplaats De Kwakel zijn al gesloopt, 27 augustus 2010.
Fotograaf: Bert Gortemaker



top
Zijdelweg
  
 


De wachterswoning nummer 44 aan de Zijdelweg, gelegen aan een van de weinige stukken dubbelspoor (zogenaamd dubbel-enkelspoor).
Collectie Timmermans, fotograaf en datum onbekend. Wie kent de kinderen op de foto?
     
Het is in de buurt van het huidige busstation. Er nu niks meer van over. De woning is op op 1 juli 1914 in gebruik genomen, gesloten op 1 juni 1922 en gesloopt in 1965.


top
Station Uithoorn
  
kaart Uithoorn

Over de busbaan naar station Uithoorn (niet helemaal de bedoeling om dit met de fiets te doen...)
maart 2006
     
Station Uithoorn lag als een spin in het web van de Haarlemmermeerspoorlijnen. Vanuit Uithoorn kon de trein in vier richtingen vertrekken. Vroeger was er naast het stationsgebouw en de retirade ook een locloods en een seinhuis.
maart 2006



Foto rond 1935 gemaakt. Achter de rookwolk het seinhuis (´de duiventil´).
Links NS lok 7100 en rechts NS lok 7116 met de trein uit Alphen a/d Rijn naar Willemspark.
Bron: NFLS door Wytze Wijbenga
     



Mooie overzichtsfoto van station Uithoorn, genomen van het seinhuis, op 1 april 1940. De rijtuigen (voormalige Staatsspoorwagens) worden nog even gewassen.
bron: HetUtrechtsArchief
     
.



Interieur van de locomotiefloods van de N.S. te Uithoorn, met de stoomlocomotieven nrs. 7112 (serie 7100, nrs. 7111-7125) en 7010 (serie 7000), 1 april 1940.
HUACatalogusnr. 162077, foto gemaakt op 01/04/1940, NS 7112 en 7010.
     
De locomotiefloods te Uithoorn, 1 april 1940. Naast de loods een loc uit de serie NS 7000.
HUACatalogusnr. 162076, foto gemaakt op 01/04/1940.




Uithoorn tussen 01/01/1940 - 31/12/1950. In het midden op de achtergrond het station, links daarvan het seinhuis.
HUACatalogusnr. 160469
Fotograaf: H. Selbeck
     
Uithoorn op 22 februari 1950.
HUACatalogusnr. 154667, negatief NS 7379 Opnamenegatief glas.




     
Het locloodsje, speciaal gebouwd voor de NS 600, pal tegenover het station op 17 maart 1990.
Zie ook de pagina over de Schiphollijnen.

Foto Kees Mooij



Lok 7009 op 30-07-49 te Uithoorn, aan de haak een aantal van de Zweedse spoorwegen gehuurde rijtuigen (de zogenaamde tuinhuisjes). De machinist was Bertus Keler en de bevoegd leerling machinist Piet van Langerak.
Bron: collectie Chris van Langerak
     



Het Oude Spoorhuis Tegenwoordig is het station een eet-, grand-, en theatercafé. Wat achtergrond informatie over het spoorhuis van Monumentenzorg. De loods waar aan gerefereerd wordt heb ik niet kunnen ontdekken.      
Detail van het metselwerk boven een raam van de vroegere retirade.
maart 2006



De locmotor of Sik, zo´n beetje de ´loc´ die het langst gediend heeft op de lijn.
     
De kruispannen.
maart 2006


maart 2006
      De NV Uithoornsche Bacon- en Conservenfabrieken. Vroeger goed voor vee-aanvoer dat ook naar het Openbaar Slachthuis ging. Nu al weer 20 jaar het Uithoorns Conditie Centrum. Dit pand is zo rond april 2006 gesloopt.
In Uithoorn werd naast vee ook kaas aan- en afgevoerd dat verhandeld werd op de markt. Verder werd groenten aangevoerd bij de tuinderbond Ora et Labora die 1919 aan de Wilhelminakade een houten gebouwtje neerlegt in de Amstel.


top
Brug Uithoorn
maart 2006
  

Op de brug was vroeger een brugwachtershuisje. Dit was per bootje bereikbaar en is in 1966 afgebrand. De brug staat wijd open. De spoorbrug is verhoogd bij de verbouwing tot busbrug.
     
Het vakwerk (vaste) gedeelte van de brug.



top
Wachterswoning Amstelkade
  
kaart Amstelkade

Rechts achter de baconfabriek, links achter de bomen staat het station.
maart 2006
     
Net na de brug staat wachterswoning nummer 45.
Dit is de ´waterzijde´.
maart 2006



De spoorzijde van de woning.
Net na de Amstelbrug lag een apart spoortje, aftakkend van de Alphense lijn, waar vaak een wagon met stro neergezet moest worden. Daar zat een fouragehandel, de firma H. Zuidervaart.
     
De korte kant van woning aan de landzijde.
maart 2006



      Vlak na woning 45 is er een vertakking van het spoor. Hier is het bruggetje op het terrein van sloperij Pothuizen te zien. Het spoor over dit bruggetje liep naar Nieuwveen en verder naar Alphen.
Pothuizen kreeg rond 1967 een aansluiting op het spoor. Het oud ijzer werd naar de Hoogovens afgevoerd. Tot 1982 was Pothuizen een zeer goede klant van de NS, het opstelspoortje raakte vaak zo snel vol dat de Sik (locomotor) vroeg op de dag de wagens al moest wisselen.

maart 2006



Mooi hoor, al dat schroot van Pothuizen.
maart 2006
     
De ingang van Pothuizen aan de kant van de N201. Vlak naast woning 53.
maart 2006



top
Wachterswoning Eerst Zijweg Mijdrechtsezuwe
  
kaart Mijdrechtsezuwe
De wachterswoning is afgebroken. Hoewel er verderop een weg is die Eerste Zijweg heet en deze wachterswoning ook dezelfde benaming heeft, was deze aan de Tienboerenweg gelegen. De Tienboerenweg is de eerste zijweg vanuit Amstelhoek. De benaming is uit het bestek afkomstig. Met dank aan de heer D.H. Huis voor de uitleg.
     
In de winter van 1956 werd deze Ford 1956 uitgegraven, als bijvangst is woningnummer 46 te zien.
collectie: C.J. Smit




top
Abri Middenweg
  
kaart Mijdrechtsezuwe

De abri is afgebroken. De betonnen plaat van de abri is nog te zien, ook op Google Earth (luchtfoto van eind 2005).
De overgrootvader van de heer Röling is beheerder geweest van de abri. Hij woonde in de boerderij vlakbij de abri. Hier de herinnering aan die tijd.

maart 2007
     
Aan de overkant van de N201 staat een electriciteitshuisje met daarop kreet die ook alweer verleden tijd is.
maart 2006



top
Station Mijdrecht
  
kaart Mijdrecht

maart 2006

Station Mijdrecht. Tot voor kort het kantoor van Sloperij Koek, die veel spoormaterieel sloopte.
Op de site van Bert Stortenbeker, Bert´s Hall of Trains, zijn, onder Mijdrecht en Uithoorn, een aantal foto´s van sloopmaterieel te zien.
Op de pagina Koek besteed ik nog wat uitgebreider aandacht aan Koek.
     
Het station is in een niet al te beste staat; helaas is er een grote betonnen plaat op de rechterzijde gelegd om een terras te maken. Koek is verhuisd naar de Amsterdamse Westhaven.



     
Gezicht op het perron van het N.S.-station Mijdrecht, een vertrekkende NS 7000, met aan de haak een post/bagagewagen en een oude NCS vierasser.
bron: HUACatalogusnr. 160516, gemaakt op 22 februari 1950, vervaardiger: Gerdessen/Nederlandse Spoorwegen (fotograaf)



Het emplacement is geheel gesaneerd. Onder het golfplatenhuisje staat de retirade of privaatgebouw, die ook te zien is op de foto hierboven en er hetzelfde uitziet als die van Uithoorn en Amstelveen
     
Eind januari 2007 ging er zware storm over Nederland. Het golfplatenhuisje is daarbij ingestort, zal het privaatgebouw spoedig volgen?


      Overzicht van een gedeelte van Mijdrecht, met links de watertoren aan de Industrieweg en rechts van het midden het N.S.-station Mijdrecht.
HUA Catalogusnr. 161873, de foto is gemaakt tussen 01/01/1950 - 31/12/1960, uitgever Verwey, Boekhandel JosPé, Collectie De Pater



top
Wilnisserdwarsweg
  
kaart Wilnisserdwarsweg

Het tracé na Mijdrecht in de richting van Wilnis.
      De plaats van de dubbele woning aan de voormalige Eerste Wilnisserdwarsweg.
Tussen Mijdrecht en Wilnis lag aan de Eerste Wilnisserdwarsweg (tegenwoordig Veenweg) een dubbel spoorhuis met een plat dak met nummer 47 A en B. Dit waren goedkoper uitvoeringen van de piramide woningen zoals die Nieuwe weg. Dit huis is afgebroken, maar zag er net zo uit als bij de Splitsing Bovenkerk.

september 2010



top
Station Wilnis
  
kaart Wilnis

Straatzijde van station Wilnis (Wls). Het enige haltegebouw met de status van station.
maart 2006
     
Station Wilnis met rechts de Driehuizerdwarstocht.
maart 2006



De spoorzijde van station Wilnis in maart 2006.
maart 2006
     
Kilometeraanduiding met het aantal kilometers ten opzichte van Aalsmeer.
maart 2006


Rechts het kunstwerk dat de wandelroute van Wilnis naar Vinkeveen over het oude tracé markeert en links op de achtergrond het station van Wilnis.
maart 2007
     
Wat een landelijkheid zo dicht bij de A2.
In de verte de kerktoren van Vinkeveen.

maart 2006



top
Dubbele woning aan de ringsloot
  
kaart Ringsloot
     
Er wordt in de zomer van 2005 hard gewerkt aan het herstel van de dubbele brugwachterswoning bij het bruggetje naar Vinkeveen (nummer 48).



In maart 2006 is nummer 48 weer bijna in oude glorie hersteld. Er zal vast nog wat witkalk tegen de buitenkant aangaan. Ziet er toch beter uit dan in 2003.
     
De brug over de ringsloot is in juni 2006 hersteld. De nieuwe brug is gebaseerd op de tekeningen van de oude brug.
fotograaf: Frans Alders

Ringvaart Vinkeveen 2003
De gehalveerde dubbele woning in januari 2003.
     
In 1981 was het nog een compleet huis, zelfs met een brug. Er reden toen ook nog treinen. Rechts naast de brug is het brugwachtershuisje nog te zien.



top
Station Vinkeveen
  

In het station van Vinkeveen is een tweedehands winkel gevestigd. De bewoner heeft een aantal originele borden teruggebracht. Hulde!
maart 2006
     
Station Vinkeveen met klapbrug en de Demmerik, foto is genomen tussen 1925 en 1940.
Bron: HetUtrechtsArchief



Straatzijde van station Vinkeveen.
HUACatalogusnr. 166843
Gemaakt op 22 februari 1950, maker Gerdessen (NS).
     
Het bord fluiten voor het uitrijsein geeft aan dat de overweg onbeveiligd is.
Rechts naast de man op het perron een staat een zogenaamde Alkmaarse handelinrichting om wissels en seinen mee te bedienen.

HUACatalogusnr. 154613
Gemaakt op 22 februari 1959, maker Gerdessen (NS).



Op de stations hebben km-aanduidingen gezeten. In Vinkeveen wordt die nog steeds goed onderhouden. Het is het aantal kilometer ten opzichte van Aalsmeer.
maart 2006
     
Straatzijde van station Vinkeveen.
maart 2006


In de vroegere wachtkamer is het oorspronkelijke plafond nog steeds aanwezig. Schitterend!
april 2006
     
april 2006


top
Dubbele woning aan de Veldwetering
  
kaart Veldwetering

Na Vinkeveen weer één en al landelijkheid.
Bij dit bruggetje heeft een dubbele woning gestaan, van het type pendule.
Deze woning kreeg geregeld een waterwagen aangeleverd omdat deze niet op de waterleiding was aangesloten.

maart 2006
     
Het uitzicht links naast de brug.
maart 2006



Vanuit Vinkeveen gezien links naast het tracé liggen de fundamenten van de dubbele woning.
5 september 2010
Er kan ook gewandeld worden op een gedeelte van het tracé volgens een officiële wandelroute.
Klink op het plaatje en ga via de gemeente Ronde Venen naar de Demmerik route. De site is ook voorzien van een goede plattegrond met luchtfoto.
     
Site van de provincie Utrecht type in het zoekveld "wandelen" en dan de Kaart Wwandelroutes, op de kaart kies daarna een mannetje in de buurt van Vinkeveen (Demmerikroute).



top
Wachterswoning Oukooperdijk
  
kaart Oukooperdijk

Halte Oukooperdijk met nummer 50, jaja zo waar nog met nummer.
april 2006
     
Het bruggetje na de halte.
april 2006



Halte en brug op één foto.
     
Naast het raam zijn de stenen steunen van het niet meer aanwezige afdakje te zien. Op de plek van het raam was vroeger het loket waar de kaartjes gekocht konden worden.
april 2006



Hier houdt het tracé op tegen....
     
... het nieuwe zandlichaam voor de verbreding van de A2. Die overigens later is aangelegd dan het spoor namelijk in 1953. Vroeger is hier zelfs nog een gelijkvloerse kruising met de weg geweest alleen beveiligd met lichten. Beetje gevaarlijk. Na een aantal dodelijke ongelukken in de winter van 1962 werd de weg gepasseerd nadat de verkeerspolitie het verkeer had stilgelegd. Bij zware mist weigerde politie dit weleens, waarna de trein een nachtje overbleef en de volgende dag overging.
Zie de pagina over de A2.

maart 2006


Dit stuk van de A2 (Geuzensloot-Maarssen) is in oktober 1953 opengegaan voor autoverkeer. Voor de A2 is een cunet gegraven die gevuld was met water. De cunet ontstond door het uitbaggeren van het veen. Het zand om de cunet te vullen, kwam uit de Vinkeveense Plassen. Om de cunet, met de trein te kunnen passeren, was er een hefbrug gebouwd. In het boek "De mens zoekt zijn weg, Historisch overzicht van de infrastructuur in het Breukelse gebied" van A.A. van Manten en de Historische Kring Breukelen staan op pagina 96 twee foto's van de Oukoper molen, een met de cunet gevuld met water en een van de weg. De foto's komen uit een artikel in het weekblad Autokampioen van de ANWB, jaargang 46, nummer 14, 3 april 1954. Op de achtergrond is de Oukoper molen te zien, die er nog steeds staat. De boten op de foto zijn van rederij P. Kooij uit Amsterdam.
bron: ANWB, KNWB, met dank aan Dick de Waal Malefijt
 



top
Woningen aan de Angstel
  
kaart Angstelbrug

Enkele brugwachterswoning met nummer 51 aan de Angstel. De foto is van Frank Bezemer die ook hele mooie website met een stukje Haarlemmermeerspoor heeft (klik op Projecten).
     
Zijaanzicht van nummer 51 in maart 2006. De brug is inmiddels verwijderd.



Dubbele woning nummer 52 net na de Angstel.
     
De achterkant van nummer 52. De aanbouwsels en de tuindeur zijn niet origineel, maar wel praktisch. Erik Mosterd heeft Angstelkade gemaakt, een modulebaan in H0 van de twee spoorhuizen en de brug.



top
Station Nieuwersluis
  
kaart Nieuwersluis

      Station Nieuwersluis (tussen 1925 en 1935), met voetbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit station is afgebroken maar kent een aardig verhaal. Om het station te kunnen bouwen was met de vorige eigenaar, de heer H.J. Doude van Troostwijk, in 1842, afgesproken dat alle treinen hier moesten stoppen.
In 1875 is door de voorloper van de N.S. tot de Hoge Raad geprocedeerd om van deze verplichting af te komen. In 1914 was deze verplichting gedeeltelijke afgekocht (er moesten nog steeds 40 treinen per dag stoppen) en in 1947 in zijn geheel. Dit grapje kostte twee keer 100.000 gulden. Met ingang van de zomerdienst van 1953 werd het station gesloten. Hiervoor werd aan allen die de rit meemaakten een oorkonde uitgereikt.

Bron: HUACatalogusnr. 161886, collectie De Pater, ansichtkaart.


Achter de loc een PD 2004 (ex-HSM), een staatsspoor bak en een Haarlemmermeertje.
HUACatalogusnr. 160701. foto gemaakt op 24/08/1948, NS 7008 op N.S.-station Nieuwersluis-Loenen. gemaakt door J.A. Bonthuis
     



Spoorzijde van Nieuwersluis-Loenen, met spoorwegpersoneel en een groepje militairen.
collectie: Hoenderboon; Kaart, uitgeverij H. van Gaalen, Loenen aan de Vecht. Gelopen ansichtkaart, verzonden in 1905
     
Station Nieuwersluis-Loenen rond 1900. Nog niet in HESM tijd (dit stuk van de Haarlemmermeerlijnen werd eind 1915 geopend), maar zo weten we ook weer hoe de straatzijde van het station er uitzag.
Collectie: Hoenderboom; ansichtkaart


Nog steeds in NRS-tijd (ook weer rond 1900), met loc 181.
Collectie: Hoenderboom
     
En nog eentje van station Nieuwersluis.
Collectie: Hoenderboom



Van mevrouw Hoenderboom kreeg ik een foto van de oorkonde van de laatste trein vanaf Nieuwersluis-Loenen. Door hier te klikken krijg je een groter plaatje.
      ....De opheffing van dit historische station werd een grandioos feest. Wel geteld 186 reizigers maakten de laatste rit vanuit Nieuwersluis naar Breukelen mee. Verder reizen was niet erg mogelijk, omdat men in de nacht naar Nieuwersluis terug moest wandelen. Natuurlijk duurde de rit heel wat langer dan de vijf minuten, die de dienstregeling aangaf. Onderweg werd er door een ´onvindbare persoon´ aan de noodrem getrokken en de wagenvoerder kreeg zoveel schik in het geval dat hij onderweg eventjes alle lichten uitdeed!
De laatste spoorkaartjes, die in Nieuwersluis werden verkocht zijn een document op zichzelf. Ze werden van twee data - 16 en 17 mei- voorzien en .... iedere reiziger, die zo´n kaartje kocht kreeg een prachtige oorkonde cadeau. Het was een geschenk van de familie Doude van Troostwijk, die deze oorkonde tevens voorzag van een blauw-geel lint - de familie-kleuren- en van het lakzegel van de familie. Er waren van heinde en ver Doude´s van Troostwijk´s komen opzetten. We menen ons te herinneren, dat rond vijf-en-twintig reizigers Doude van Troostwijk heetten! Voorts waren er ook verwanten in verdere lijn aanwezig. Het ´spiegelei´ van de stationschef werd geschonken aan het Spoorweg museum. ....
Bron: Het Stadsblad, Utrecht 9 juni 1960



Een loc uit de serie 7000, met aan de haak een bagagewagen NS serie 4251-4304 en vermoedelijk een ex-SS rijtuig (NS serie B 1021-1070) uit Uithoorn. Station Nieuwersluis-Loenen te Loenen, 9 september 1948.
Bron: Het UtrechtsArchief, cat. nummer 160702