Proefritten op de Haarlemmermeerlijnen





Overzicht van de proefritten op de Haarlemmermeerlijnen.

1934 - DE-3
Proefrit van de DE-3 (Diesel-Elektrisch driewagentreinstel) stroomlijnstel van Beijnes in 1934. De trein passeert daarbij van linksboven naar rechtsonder (richting Hoofddorp) de brug met brugpost over de Amsterdamse Vaart, de NZH-tramlijn Amsterdam-Haarlem-Zandvoort, de Rijksstraatweg Amsterdam-Haarlem en het fietspad daarlangs, en halte Rijksstraatweg (niet zichtbaar linksonderaan de foto).
De stroomlijnstellen zijn niet voor de reguliere dienst ingezet op de Haarlemmermeerspoorlijnen, maar waren bestemd voor het middennet (Amsterdam-Weesperpoort-Utrecht-Arnhem, Utrecht-Eindhoven, Utrecht-Gouda-Rotterdam Maas en Gouda-Den Haag SS). De DE-3 stellen zijn gebouwd door Allan-Rotterdam, Beijnes-Haarlem en Werkspoor-Utrecht. Zij waren in onderhoud in Haarlem.


Passage van Amsterdamse Vaart bij halte Rijksstraatweg.
HUA Catalogusnummer 804891, maker onbekend.


1939 - omC
Op 27 februari 1939 werd een proefrit gehouden met een tramtrein bestaande uit de dieselmotorrijtuigen omC 511 en 503 met aanhangrijtuig C556 van de Gooische Tramwegmaatschappij. Via Nieuwersluis-Loenen werd een rit over de Haarlemmermeerlijnen gemaakt. (foto in "NS-motorrijtuigen omBC en omC" van Martin van Oostrom op pagina 165)
Later dat jaar, op 8 maart 1939 werden enkele proefritten (foto ook op pagina 165 van het boek van Martin van Oostrom) in de gewone dienst uitgevoerd door omC 511 met aanhangwagens C551 en 556 van Amsterdam-Haarlemmermeerstation. De bedoeling was de Gooise motorrijtuigen op 19 mei 1940 in te zetten op de Haarlemmermeerlijnen. De oorlog gooide roet in het eten. Klik voor een plaatje van bovengenoemde motor- en aanhangwagens van de De GooiseStoomtram op Amsterdam, foto's 12 en 15.

1924 - omC
Op 29 mei 1924 is een proefrit gehouden met motorrijtuig omC 1906. Een foto van deze proefrit is te vinden op pagina 52 van "NS-motorrijtuigen omBC en omC", diezelfde foto staat ook op pagina 52 van "Sporen door de Haarlemmermeer". Vermoedelijk vanwege te weinig accomodatie en te weinig personeel voor deze treinen (alles was op stoom ingesteld) werd dit geen succes.
omC Zwolle
motorrijtuigen nrs. omC 1907 en omC 1909, HUA-catnr 161945
foto gemaakt op: 24/12/1926 (serie omC 1901-1910, later vernummerd tot de serie omC 1921-1930) van de N.S. te Zwolle.
Vervaardiger Quanjer, J. (fotograaf)