NS serie | tijdvak indienst | depot | toelichting |
![]() |
1912-1931 | Hoofddorp, Aalsmeer, Uithoorn | de zogenaamde Haarlemmermeertjes, HSM 1005-1048 op deze pagina meer aandacht voor HSM 1046 / NS 7742 |
NS 7700 2x | 1933- 1933 | Uithoorn | reserve machine |
NS 7740 | 1945-1950 | Uithoorn | vooral koude reserve |
NS 3101-3126, | 1915-1920 | Hoofddorp, Aalsmeer, Uithoorn | oude Borsig goederenlocs, Visscherij-Schie, HSM 83-88, 101-115, 149-153 |
![]() |
1920-1922 | Uithoorn | Eos-Jordaens, HSM 74-82, 89-98, 116-125 |
![]() |
1922-±1929 | Ajax-Deukalion, HSM 43-60, 63-70 | |
![]() |
1929-±1932 | Uithoorn | Jan Pieterz. Koen-Olivier van Noort, met drijfwielen met een doorsnede van 2,15 m, HSM 126-135, 144-148, 154-159, 184-189 |
![]() |
1917-1923, 1925-± 1950 | Uithoorn, Hoofddorp | HSM 1101-1104 |
![]() |
1921-1935 | Uithoorn, Hoofddorp | SS 261-266, (foto uit 1877, nr.263 van de S.S. later omgenummerd in nr. 5003) |
![]() |
1928-1950 | Hoofddorp (tot 1936), Uithoorn (vanaf 1936) | NCS 41-50, SS 151-160 |
![]() |
1928-1936 | Hoofddorp, Uithoorn | NFLS 1-10, HSM 1051-1060, |
![]() |
1927-+1946 | Hoofddorp, Uithoorn | SS 531-545,(foto uit 1907, nr 536 van de S.S. later omgenummerd in nr. 7116 |
NS 7100 (een paar) | 1945-1946 | Uithoorn | |
![]() |
1928-1933 | Uithoorn | voor rangeren en reserve, SS 101-150 |
![]() |
±1930-1938 | Uithoorn, Haarlem, Rietvelden | goederendienst, SS 165-205. Hier is de variant zoals de meeste exemplaren dienst deden tot 1930. Na 1930 waren de locomotieven voorzien van een tenderkappen en een zandstrooi inrichting voor achteruit rijden. Dit om de loc's geschikt te maken voor de rangeer- en lokaaldienst waarin ze langzaam aan terecht waren gekomen. Verder werd op de ketel een bel aangebracht en kreeg het machinistenhuis gordijnen. MK modelbouwstudio NS2900 info |
![]() |
1933-1935 | NZOS 1-8, SS 267-274 | |
![]() |
1933-1935 | NCS 61-65, SS 275-279 | |
![]() |
1931-1935 | Haarlem | zomermaanden, strandtrein (Willemspark naar Zandvoort), HUA-catnr 151383 |
![]() |
± 1936-± 1954 | Utrecht | SS 801-935, goederendienst, HUA-catnr 151362 |
![]() |
± 1936- ± 1939 | Utrecht | NCS21-27, SS 481-487, goederendienst |
![]() NS 201-369 |
1937-1987 | Uithoorn | rangeerwerk en goederenkonvooi Aalsmeer-Aalsmeer-Oost en Aalsmeerderweg en Nieuwersluis-Uithoorn-Nieuwersluis |
![]() |
1940-1944 | Utrecht | goederendienst |
![]() |
1954-1986 | Watergraafsmeer | goederendienst |
![]() |
1954-1986 | Watergraafsmeer | goederendienst,
11/06/1955,
bij het N.S.-station Utrecht Maliebaan te Utrecht.
Vervaardiger: Wijck Jurriaanse, N.J. van |
![]() |
1955-1959 | Watergraafsmeer | ex War department locs, goederendienst |
Fotograaf: Raymond Kiès |
1977-1981 | Watergraafsmeer | bouwmateriaal voor Schiphollijn |
NS serie | Klasse | Toelichting |
NS 1001-1010 | 2e klas B | HSM 1201-1210 |
NS 1011-1019 | 2e/3e klas BC | HSM 1201-1209 |
NS 1101-1120 en 1135-1145 | 3e klas C | HSM 1201-1220 en HSM 1235-1245 |
![]() motorrijtuigen nrs. omC 1907 en omC 1909, HUA-catnr 161945 foto gemaakt op: 24/12/1926 (serie omC 1901-1910, later vernummerd tot de serie omC 1921-1930) van de N.S. te Zwolle. Vervaardiger Quanjer, J. (fotograaf) |
Proefrit met een zogenaamde Ome Ceessie in 1924 met motorwagens van de Gooische Tramweg Maatschappij serie 10-19 in 1940 |
NS serie | Type | Toelichting |
NS 1001-1007 en 1014-1019 | PD | DP HSM 3011-3107 en 3024 en 3029 |
NS 15 50 72 15 50 74 | HSM SS, TT UU | 3 gaswagens |
NS 15 82 25 -15 82 30 en 15 82 25- 15 82 30 | HSM 4195-4198 en 4139-4140 | 6 waterwagens |
NS 6670-6678 en 6680-6682 | HSM 10398-10406 en 10408-10410 | 12 gesloten wagens |
NS 511 301 | 1946-1950 | DRB 549 242 |
NS 516 001-516 004 | 1944-1959 | NS 516 001-516 004, Werkspoor |
NS 516 005 | 1948-1968 | DRB 521 530 |
NS 516 006-008 | 1950-1956 | DRB 565 277/KED |
NS 516 009 | 1951-1952 | NS 560 132 |
NS 516 009-017 | 1952-uit dienst tussen 19659-1968 | Sachs wdf Werdau, Nordwaggon, L Hoofman, Verdingen |
NS 501 501 - 501 503 | 1961-1966 |
21 84 07235 017/025/033 | 1966-1971 |