Werkspoor | 1005 - 1022, 1035-1043 |
Henschel | 1023-1034 |
Schwartzkopff | 1044-1048 |
Model van Philotrain. In een HSM jasje. |
NS 7701-7744, HUA-catnr 151374 |
8 mei 1914 | Verlaat de fabriek Berliner Maschinenbau A.G. vormals L. Schwartzkopff te Berlijn als nr 46. Vertrek naar de Centrale Werkplaats te Haarlem. |
12 mei 1914 | Verlaat Centrale Werkplaats en wordt opgeborgen in de locloods te Hilversum. Vanwege de Eerste Wereldoorlog is beperkt reizigers- en goederenvervoer. |
10 maart 1915 | Actieve dienst vanuit depot Hoorn. |
april 1915 | Overplaatsing naar depot Alkmaar. |
juni 1915 | Overplaatsing naar depot Apeldoorn. |
14 augustus 1915 | Overplaatsing naar depot Winterswijk (GOLS). |
augustus 1917 | Algehele revisie te Amersfoort. |
september 1917 | Overgeplaatst naar depot Doetichem. |
12 oktober 1917 | Jaarlijkse onderhoudsbeurt te Amersfoort. |
20 november 1917 | Overplaatsing naar depot Uithoorn. |
6 juli 1919 | Herstellingbeurt te Amersfoort. |
3 oktober 1919 | Overplaatsing naar Apeldoorn. |
7 oktober 1919 | Botsing met HSM 430 |
16 april 1920 | Kromgeslagen koppelstang. |
23 juni 1921 | Grote revisie te Haarlem. |
15 september 1921 | Verlaat de werkplaats als NS 7742, richting depot Doetichem. |
volgende jaren tot 1932 | Veel mutaties omdat de NS7742 in de rangeerdienst terecht kwam. |
2 juni 1927 | Betrokken bij cycloonramp te Neede. Vrij ernstige beschadiging door puin van de locloods. |
1932 | Overplaatsing naar depot Alkmaar. Geschikt gemaakt voor tramdienst op de lijn Alkmaar-Bergen. |
1944 | Beschadigd wegens beschietingen. Afgevoerd naar Duitsland (Cuxhaven). |
26 februari 1946 | Herstelling te Amersfoort. |
mei 1946 | Overplaatsing naar depot Alkmaar. |
april 1954 | Overplaatsing naar Amsterdam. |
juni 1955 | Weer terug naar Alkmaar. |
31 augustus 1955 | Laatste tram van Alkmaar naar Bergen en terug. |
30 september 1955 | Afgevoerd voor de sloop. |
1960 tot 13 februari 1978 |
Standbeeld te Bergen. |
1964 | Uitstapje naar Groningen, om voor de V&D te dienen als blikvanger |
13 februari 1978 | Overbrenging naar Hoorn. |
De 7742 als standbeeld te Bergen. Ansichtkaart, Uitgeverij Muva, Valkenburg (L) |
Op 12 november 1960 werd zij als standbeeld onthuld door de toenmalige burgemeester L.J. de Ruiter. Op 31 januari 1978 besloot de gemeenteraad de loc belangeloos af te staan aan de Stoomtram Hoorn-Medemblik. In 1985 is de loc weer rijvaardig. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De NS 7742 boven de smeerkuil te Hoorn. foto: Lucie Nijsen, september 2006 |
|
|
|
|