Op de rails  
beginpagina

Een overzicht van de lokomotieven, rijtuigen en goederenwagens op de Haarlemmermeerspoorlijnen. Vermoedelijk niet geheel compleet, maar toch.

Alle zwart-wit opname komen uit
Het Utrechts Archief. Je kunt de foto´s via internet bekijken door het bijbehorende catalogusnummer via de zoek-functie op te voeren. De foto´s zijn met toestemming van het archief geplaatst.

Locs
NS serie tijdvak indienst  depot toelichting
NS 7701-7744, HUA-catnr 151374 1912-1931  Hoofddorp, Aalsmeer, Uithoorn de zogenaamde Haarlemmermeertjes, HSM 1005-1048
op deze pagina meer aandacht voor HSM 1046 / NS 7742
 NS 7700 2x 1933- 1933  Uithoorn  reserve machine  
NS 7740   1945-1950  Uithoorn vooral koude reserve 
NS 3101-3126,   1915-1920  Hoofddorp, Aalsmeer, Uithoorn  oude Borsig goederenlocs, Visscherij-Schie, HSM 83-88, 101-115, 149-153  
NS 1001-1029, HUA-catnr 151363   1920-1922  Uithoorn  Eos-Jordaens, HSM 74-82, 89-98, 116-125
NS 801-826, HUA-catnr 151362  1922-±1929    Ajax-Deukalion, HSM 43-60, 63-70
NS 1101-1127, HUA-catnr 151360 1929-±1932  Uithoorn Jan Pieterz. Koen-Olivier van Noort, met drijfwielen met een doorsnede van 2,15 m, HSM 126-135, 144-148, 154-159, 184-189 
NS 7401-7404, HUA-catnr 161293   1917-1923, 1925-± 1950  Uithoorn, Hoofddorp  HSM 1101-1104 
NS 5001-5006, HUA-catnr 151355   1921-1935  Uithoorn, Hoofddorp  SS 261-266, (foto uit 1877, nr.263 van de S.S. later omgenummerd in nr. 5003)
NS 7001-7010, HUA-catnr 151380   1928-1950  Hoofddorp (tot 1936), Uithoorn (vanaf 1936) NCS 41-50, SS 151-160
NS 7101-7110, HUA-catnr 151384   1928-1936 Hoofddorp, Uithoorn  NFLS 1-10, HSM 1051-1060,
NS 7111-7125, HUA-catnr 151356   1927-+1946  Hoofddorp, Uithoorn  SS 531-545,(foto uit 1907, nr 536 van de S.S. later omgenummerd in nr. 7116
NS 7100 (een paar)  1945-1946  Uithoorn   
NS 901-950, HUA-catnr 151390   1928-1933  Uithoorn  voor rangeren en reserve, SS 101-150
NS 2901-2946, HUA-catnr   ±1930-1938  Uithoorn, Haarlem, Rietvelden goederendienst, SS 165-205.
Hier is de variant zoals de meeste exemplaren dienst deden tot 1930. Na 1930 waren de locomotieven voorzien van een tenderkappen en een zandstrooi inrichting voor achteruit rijden. Dit om de loc's geschikt te maken voor de rangeer- en lokaaldienst waarin ze langzaam aan terecht waren gekomen. Verder werd op de ketel een bel aangebracht en kreeg het machinistenhuis gordijnen. MK modelbouwstudio NS2900 info
NS 5300, HUA-catnr 151375   1933-1935    NZOS 1-8, SS 267-274
NS 5400, HUA-catnr 151381 1933-1935   NCS 61-65, SS 275-279
NS 1657-1659, HUA-catnr 151383 1931-1935  Haarlem  zomermaanden, strandtrein (Willemspark naar Zandvoort), HUA-catnr 151383
NS 1700/1800, HUA-catnr 151406   ± 1936-± 1954  Utrecht  SS 801-935, goederendienst, HUA-catnr 151362
NS 1501-1507 ± 1936- ± 1939  Utrecht  NCS21-27, SS 481-487, goederendienst   

NS 201-369  
1937-1987  Uithoorn  rangeerwerk en goederenkonvooi Aalsmeer-Aalsmeer-Oost en Aalsmeerderweg en
Nieuwersluis-Uithoorn-Nieuwersluis
NS 3200, HUA-catnr 151373   1940-1944  Utrecht  goederendienst 
NS 2400, HUA-catnr 154294   1954-1986  Watergraafsmeer  goederendienst  
NS 2200, HUA-catnr 160297   1954-1986  Watergraafsmeer  goederendienst, 11/06/1955, bij het N.S.-station Utrecht Maliebaan te Utrecht.
Vervaardiger: Wijck Jurriaanse, N.J. van 
NS 2001-2018, HUA-catnr 160440 1955-1959  Watergraafsmeer   ex War department locs, goederendienst 
NS 640 te Uithoorn, begin jaren 80.
Fotograaf: Raymond Kiès
1977-1981  Watergraafsmeer bouwmateriaal voor Schiphollijn 
Bron: Russer G.A.


Oorspronkelijke rijtuigen geheel van staal
NS serie  Klasse  Toelichting 
NS 1001-1010 2e klas B   HSM 1201-1210 
NS 1011-1019   2e/3e klas BC   HSM 1201-1209 
NS 1101-1120 en 1135-1145   3e klas C   HSM 1201-1220 en HSM 1235-1245 
Bron: Russer G.A.


Overige locomotievenseries
Werktreinen in 1912 met loc NS 8206-8231 de vroegere HSM 906-931 bijgenaamd de Platluis.

Proefrit met de C 1906
omC Zwolle
motorrijtuigen nrs. omC 1907 en omC 1909, HUA-catnr 161945
foto gemaakt op: 24/12/1926 (serie omC 1901-1910, later vernummerd tot de serie omC 1921-1930) van de N.S. te Zwolle.
Vervaardiger Quanjer, J. (fotograaf)
Proefrit met een zogenaamde Ome Ceessie in 1924 met motorwagens van de Gooische Tramweg Maatschappij serie 10-19 in 1940



Oorspronkelijke post- en bagagewagen
NS serie  Type  Toelichting 
NS 1001-1007 en 1014-1019  PD  DP HSM 3011-3107 en 3024 en 3029 

Treinsamenstelling hoofdlijnen
Loc-DP-B-één of twee C´s


Treinsamenstelling zijlijnen:
Loc-DP-BC

Oorspronkelijk dienstmaterieel:
NS 15 50 72 15 50 74   HSM SS, TT UU  3 gaswagens 
NS 15 82 25 -15 82 30 en 15 82 25- 15 82 30 HSM 4195-4198 en 4139-4140  6 waterwagens  
NS 6670-6678 en 6680-6682   HSM 10398-10406 en 10408-10410  12 gesloten wagens  



Personenvervoer
Tot de tweede wereldoorlog voornamelijk oorspronkelijke ´Haarlemmermeerrijtuigen´.
Vanaf 1930 ook 2e klasse rijtuigen van de SS gebouwd tussen 1905 en 1914.
In 1939 werd de 2e klasse opgeheven.
Na 20 augustus 1945 werd gebruik gemaakt van een allegaartje aan rijtuigen, o.a. tramrijtuigen vn de lijn Alkmaar-Bergen aan Zee.
Na de oorlog was de treinsamenstelling als volgt:
Loc-D-één of meer C-rijtuigen.
In 1946 tot aan 1949 kwamen de oude lokaalrijtuigen weer terug tot 1948 toen ze vervangen werden door de Zweedse lokaalspoorrijtuigen bijgenaamde de ´tuinhuisjes´.
Vanaf 1949 tot 3 september 1950 reden er oud drie- en vierassige lokaaltreinrijtuigen van de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS).


Goederenwagens (niet uitputtend)

Voor de Cindu te Uithoorn
NS 511 301  1946-1950  DRB 549 242 
NS 516 001-516 004  1944-1959  NS 516 001-516 004, Werkspoor
NS 516 005  1948-1968  DRB 521 530 
NS 516 006-008  1950-1956  DRB 565 277/KED
NS 516 009  1951-1952  NS 560 132 
NS 516 009-017  1952-uit dienst tussen 19659-1968  Sachs wdf Werdau, Nordwaggon, L Hoofman, Verdingen 


Voor de Oliecombinatie Amstelland te Aalsmeer
NS 501 501 - 501 503  1961-1966 
21 84 07235 017/025/033  1966-1971 
Bron: RailHobby Raccordementen

Kolen vervoer
Vanaf 1954 het type GTOW (type E)
Onderlossers type EDS (type Fcs)

Platte wagens
Van af 1955 in type S-LWO (Kbs)
Type LWRW (Kbkkpps)

Gesloten wagen
Vanaf 1956 in type S-CHO (Gs)
Hbs (Gbs)

Bron: Spoorwegmaterieel in Nederland, Hans Nahon


top beginpagina