Seinhuisje

Op verschillende plaatsen werden seinhuizen geplaatst. Zo waren er in Aalsmeer, Hoofdddorp en Amsterdam stenen seinhuizen (hun voorgangers waren van hout). Ook waren er kleinere seinhuizen bijvoorbeeld bij Uithoorn en Aarlanderveen (niet uitputtende opsomming). Ik heb een model gemaakt van dit type HSM seinhuisje.


Seinhuisje vlak voor de brug bij Uithoorn, op 9 september 1984. Er is inmiddels flink vertimmerd.
Copyrights: Railcolor, fotograaf: Paul Loman.


Het nog ongeschilderde model. Veel styreen van Evergreen en een dak van waterproof schuurpapier.

Goederenloods Aalsmeer

Na de aankondiging van Artitec en MK van hun goederenloodsen, dacht ik er ook een te kunnen maken. In Aalsmeer heeft er namelijk ook een gestaan, die wel iets afwijkt van de Artitec en MK loods, maar niet minder leuk is om te bouwen. Op deze
pagina staat nog een foto van het karkas van de loods in 1984. Het gedeelte met de grote groene deuren was van hout, de 'kop' met het kantoortje en de 'voet' waren van steen.


De loods aan de spoorzijde.


De 'kantoorzijde'.

Station Amstelveen

Het is er dan toch van gekomen, station Amstelveen is af. Het beginnetje van het station, dat ook onderaan deze pagina te zien is, heb ik weggedaan en in 2008 ben opnieuw begonnen. Toch een aardig resultaat. Op
de pagina over de lijn tussen Uithoorn en Amsterdam staan foto´s van de 1:1 situatie uit 2005.


Hier Amstelveen 'by night', met alleen het licht van de twee buitenlantaarns.
De achterkant van het station met geďmproviseerde vlag. 


Coupure met schotbalkenloods bij Hoofddorp

In het boek Sporen van Wim Wegman stond een mooie tekening van de schotbalkenloods bij de coupure in de geniedijk bij Hoofddorp. Op
Coupure staan foto´s van de 1:1 situatie.

Bij dit gebouwtje zijn smalle stripjes Evergreen op een frame gelijmd. Het dak is opgebouwd uit overnaadse geplakte stripjes.
 
 
 
Het gras is met de Len de Vries-methode aangebracht, dat wil zeggen dat ik het gras uit een theezeefje strooi en onderdoor spuit met haarlak. 
Met geplaatste schotbalken. In dat geval zou de loods zeer waarschijnlijk ook afgebroken zijn. De zandzakken zijn gemaakt van een soort plasticine met aluminiumfolie er omheen. 
De betonnenrand van de loods is nog wel blijven zitten. 
Nog wat geleerd; in het vervolg de zijkanten van de dijk niet van kartonmaken. Dat gaat golven door de verf en de aansluitingen zijn lastig dicht te krijgen. Piepschuim of styreen werkt waarschijnlijk beter. 

Brugwachterhuisje

Dit type huisje heeft bij de brug aan de Angstel en naast de brug bij nummer 48 bij het emplacement van Vinkeveen gestaan. Iets soortgelijks stond ook naast de spoorbomen bij nummer 32 aan de Handweg in Amstelveen.

Volgens De Jonge (die van het ansichtkaartenboekje) zijn de oorspronkelijke kleuren van dergelijke gebouwtjes groen en zandgeel. Op foto´s uit de jaren 80 van de vorige eeuw zien ze er vaak grijs of groen uit. Maar goed, toch eens in de lichte uitvoering. Het is even wennen.
Hier zijn de balken aan de achterkant en roetjes in het kozijn groen geverfd. 
 


Wachterswoning

Op Wachterswoning staan een aantal aanzichten van dit type wachterswoning.

Dit gebouwtje is ook gemaakt van twee lagen styreen van ee halve millimeter dik.
De schoorsteen moet nog even rechtgezet worden. Dat soort dingen blijkt natuurlijk weer als de foto´s al ingelaten zijn. 
De regenpijpen zijn met de goede oude gietstuk-in-de-vlam truc gemaakt. De dikte is dan niet heel goed te controleren. Volgende keer wat anders proberen. 
 
Baanzijde, rechtvoor de wateropvangput. 
 

Dubbele woning (pendule)

Van dit type woning zijn er 13 gebouwd. Op de ´pendule´ pagina staat er wat meer over.

Nog iets over de bouw van het model. De muren zijn van twee lagen styreen van een halve millimeter dik. De kozijnen zijn grotendeels met Evergreen strips gemaakt. De pleister is geimiteerd door in twee lagen nog natte verf te deppen met een stukje keukenrol. Het dak is eerst geschilderd met mat oranje en daarna geweatherd met wat drab uit het potje met schoonmaak terpentine. Het steentjes patroon is in de plint en op de grondplaat is behandeld met pastelkrijt. Op het platte dak is het dakleer nagemaakt met waterproof schuurpapier, het ontbreekt nog een laagje grind.
Detail van deur- en raampartij. 
En nog wat geleerd? Excel messen hebben een rond heft en kunnen dus rollen. Ze eindigen dan heel soms recht op in een teen. Lekker handig. 

Watervoorziening Leimuiden
Geinspireerd door een tekening uit het boek van Wim Wegman heb ik de watervoorziening van Leimuiden nagebouwd.
Een dergelijk type heeft ook in Ter Aar en Amsterdam gestaan. De bijbehorende waterkranen om de locs mee te vullen moet ik nog eens ergens opduiken.
Op deze foto is op de achtergrond een dergelijk gebouwtje te zien.
Het laddertje komt uit de rommeldoos, de pilaren zijn samengesteld met behulp van Evergreen hoekprofielen. 


Abri
  Waaah, overal smurfen....
Dit type abri heeft bij een groot aantal haltes gestaan. Op de pagina over onder andere Oosteinde zijn foto´s te zien.
  Lang leve Evergreen! Want zonder was die balkenstructuur nooit gelukt. 

Privaatgebouw
Op 9 maart 2008 een begin gemaakt met de bouw van een privaatgebouw.
Dit type heeft bij een aantal haltes gestaan, foto´s staan bij halte Oosteinde. Op een druilerige zondagmiddag in maart van 2008 heb ik me, maar eens op de bouw van een privaatgebouwtje geworpen. Het leek me wel iets wat in een middag te bouwen is. Dat is zo'n beetje gelukt. Eerst heb ik de maten overgenomen op 0,5 mm dik polystyreen, de planken ingekerfd en in de grondplaat de klinkertjes aangegeven. Ja, joepie, leuk klusje dat laatste. Daarna wat verstevigingen ingelijmd en met Evergreen stripjes de balkenstructuur erop gezet.

 

Het privaat lijkt toch vooral een veredeld gat in de grond.

 
Het geheel moet nog geschilderd worden. De ondergrond wordt creme-geel (zandkleur) en de balkenstructuur groen.

Achter het schot waren niet twee zitjes, maar twee urinoirs. 
 
Amstelveen
Ik bouw het station van Amstelveen, hoewel dat de laatste tijd niet erg opschiet. De site moest tenslotte ook nog gebouwd en onderhouden.



Voor het model maak ik gebruik van Slaters plaat van de GM&S en wit styreen voor de kozijnen en dergelijke.
Een andere manier van ´huisjes bouwen´ en wellicht een betere staat op de site van Modelbouwwerk.

Het rechter gedeelte van het station, provisorisch in elkaar gezet.
Helaas trekken de muren krom. De boel moet nog verstevigd worden.


In het echt liggen er zogenaamde kruispannen op. De modelvariant is verkrijgbaar bij Tilly Models.  



naar Modelbouwpagina