Willemspark-Uithoorn

Willemspark
0km
Koenenkade
Kalfjeslaan  
Amsterdamseweg 
4km
Karselaan  
5km
Amstelveen 
6km
Handweg 
Bovenkerk 
7km
Splitsing Bovenkerk
Legmeerpolder 
10km
Kanaalweg
Splitsing Uithoorn
12km


top
Willemspark
 
kaart van Willemspark en omgeving
We beginnen bij station Willemspark (Ash). Tegenwoordig heet dit Amsterdam Haarlemmermeer of het Haarlemmermeerstation. De Electrische Museumtramlijn Amsterdam heeft hier haar onderkomen 20 september 1975.
Geopend 1 mei 1915 bij opening van de lijnen naar de Haarlemmermeer als Amsterdam Willemspark.
Sinds 15 mei 1933 luidt de naam Amsterdam Haarlemmermeer. Gesloten op 3 september 1950. De architect van het station is H. van Emmerik jr.
     

      Naast de EMA kon je er ook terecht in restaurant Prins Hendrik. Tegenwoordig is hier evenementlocatie MACY'S AMSTERDAM gevestigd.



Het seinhuisjes van de tramdienstleider van de EMA.
     
Op het perron is het terras.


      Loodsen op het oude emplacement van Willemspark. Met veel auto gerelateerde activiteiten. Een permanente rommelmarkt en de timmerman die kist van Wally Tax heeft gemaakt.



NS lok 7107+ BC 1014+ rijtuig+ bagagewagen en HESM station Amsterdam, Haarlemmermeerstation 26 maart 1937
Bron: NFLS door Wytze Wijbenga
     
Meer loodsen en met nieuwe bestrating. De tram rijdt hier een door een lus.



De EMA heeft ook zijn onderkomen op het oude emplacement.
     
NS lok 7108 Amsterdam, Haarlemmermeerstation, juni 1935
Bron: NFLS door Wytze Wijbenga


      Foto gemaakt tussen 01/06/1935 en 30/06/1935, NS loc 7108 (voorheen NFLS-serie 1-10, HSM 1051-1060) met een gesloten wagen, een post/bagagewagen HSM 3011-3107 en een rijtuigen van de 1200 serie en helemaal achteraan vermoedelijk een ex-SS rijtuig (NS-serie B 1021-1070) langs het perron van het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam.
Bron: HUACatalogusnr. 161367, J. Quanjer.


Foto gemaakt op 17/10/1939, NS loc 7401 een trein op het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam. Achter de loc hangen ex-staatsspoorders NS Bl 1021-1070, 10 rijtuigen uit deze waren in 1938-1939 gedeklasseerd tot C 1081-1091. en een PD NS 1001-1023.
Rechts op de foto het waterresevoir (het ´gebouw´ op poten). Aan het einde van het perron, links van het midden, het seinhuis.

Bron: HUACatalogusnr. 161292, J. Quanjer.
     


      Foto gemaakt op 15/05/1938, NS loc 7404 met een trein bestaande uit een drietal voormalige H(E)SM rijtuigen, een C, B en PD op het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam.
Bron: HUACatalogusnr. 161293, S. Overbosch.


Foto gemaakt op 15/05/1938, NS loc 7004 en 7403 met een trein op het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam.
Bron: HUACatalogusnr.161438, S. Overbosch.
     


      Links een oud NCS rijtuig 3e klasse NS-serie C1601-1606.
Bron: HUACatalogusnr. 151288.


Aankomst van loc NS 7003 op het Haarlemmermeerstation. Rechts weer de NCS 3e klasser. 22 februari 1950
Bron: HUACatalogusnr. 151289.
Fotograaf: Gerdessen (Nederlandse Spoorwegen) (fotograaf)
     


      NS loc 7005 met een enorm aantal rijtuigen op N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam op 29/08/1942.
Bron: HUACatalogusnr. 160698, A.D. de Pater.


Ansichtkaart: Loc 7003, op 11 september 1948 te Amsterdam Haarlemmermeer, gebouwd voor de NCS. Op de treeplank rangeerder M. Oost in de machine leerling-machinist Jacq. Legez.
Eigen collectie.
     


  Foto gemaakt op 17/04/1949, locomotief NS 7003 met personeel op het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam. Aan de haak een bagagewagen en twee Zweedse rijtuigen.
Bron: HUACatalogusnr. 160703, B. Willemsen.


Foto gemaakt op 12/05/1949, NS loc 7005 met een Zweeds lokaalspoorrijtuig een zogenaamd ´tuinhuisje´ met trein 3737 op het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam. Links de NS 7009 met treintrein 3539, aan de haak .
Bron: HUACatalogusnr. 161460, J. Quanjer.
     


      Foto gemaakt tussen 01/01/1946 en 31/12/1949, NS 7005 (serie 7000) met de tuinhuisjes en een ex-snelgoedwagen NS E 4126-4175 op het N.S.-station Amsterdam Haarlemmermeer te Amsterdam.
Bron: HUACatalogusnr. 160700, J.F. Breton. Afbeelding behoort tot collectie De Pater.




De M3 met rijtuigen van de Tramweg Stichting (tegenwoordig SHM) te Amsterdam op 8 april 1972. Dit was in het kader van een NVBS excursie in verband met de sluiting van de lijnen Uithoorn-Aalsmeer/Amsterdam per 28 mei. De M3 reed van het Haarlemmermeerstation naar Aalsmeer en naar Vinkeveen en keerde daar. De M3 was eerder op eigenkracht van Hoorn naar Niewersluis gekomen.
Post T stond er nog.

Fotograaf: Peter Collet
     




Op 8 april 1972 werd de M3 ook vastgelegd vanuit de dienstwoning boven de tramremise aan de Havenstaat.
De trein staat voor een oudpapierloods die in 1975 tot de grond toe afbrandde, rechts daarnaast ook weer post T. Ook mooi, op de achtergrond te zien, vanuit dit gezichtspunt het Olympisch stadion.

Fotograaf: Hans de Haan
     



Nogmaals een foto genomen vanuit woning boven de tramremise met het vertrek van loc 2422 met onder andere 3 bijwagens van het GVB voor de Tramwegstichting in Hoorn, op 7 januari 1970.
Fotograaf: Hans de Haan
     



In september rangeert een groene sik bij het Haarlemmermeerstation. Op de achtergrond kolenhandel Fa. S. Dogger Hzn (Hzn = Hendrikszoon of Hermanszoon).
Op de voorgrond een kolenbak van de Italiaanse spoorwegen, vermoedelijk type Omm.

Fotograaf: Hans de Haan
     



De NS 2530, de loc van de sproeitrein loopt hier om, vermoedelijk in april 1972.
Fotograaf: Hans de Haan
     



Het Haarlemmermeerstation in 1967 met een paar Leyland bussen van carrosseriefabriek Verheul geëxploiteerd door Maarse en Kroon. Zeg maar de opvolger van de Haarlemmermeermeerlijnen. Via deze link www.autobusarchief.com wat meer info over Verheul, Maarse en Kroon en de Stichting Veteraan Autobussen.
Met dank aan de heer P. Allebrandi voor de informatie.

Fotograaf: Hans de Haan
     


     
Uitzicht op het Olympisch stadion, vanaf het bruggetje.



Vanaf de overkant achter het Olympisch station is de brug over de vaart naar de Nieuwe meer te zien.
     
En nu op de brug.

De moestuinbezitters langs de lijn waren er niet gerust op dat de plannen van de gemeente om de boel op te knappen goed zouden uitpakken.      


Vlak bij de ´Stofzuiger van de ING´ passeren twee trams van de EMA elkaar. Hier lag eind 70-er jaren emplacement Jollenpad.      



top
Koenenkade
 
kaart van Koenenkade en omgeving

Wachterswoning Koenenkade (Knk nummer 36) heeft hier gestaan links van de weg aan de overkant van het spoor. Het was allemaal van redelijk korte duur:
geopend op 1 mei 1915
gesloten op 1 juni 1923
heropend op 1 februari 1942
gesloten op 1 november 1942
     
Dit lijkt een officeel spoorhuisje maar is een voormalig verkeersregelhuisje van het Muntplein uit Amsterdam.
Het is ontworpen door architect P.L. Kramer (1881-1961) in 1949 en hier in 1992 neergezet volgens het koperen bordje op de paal.




top
Kalfjeslaan
 
kaart van Kalfjeslaan en omgeving
Kalfjeslaan
Wachterswoning Kalfjeslaan (Kjl, nummer 35) is verkocht, inclusief sloopvergunning, maar blijft gelukkig bestaan. Hoewel er flink geklust wordt.
     
Bron: HUACatalogusnr. 161753 Gemaakt tussen 01/01/1940 en 31/12/1950, door J. Voerman.



  Nog wat verder terug in de tijd, zo rond 1915. Met petroleum lampen en een abri. Het loket om de kaartjes te kopen is ter hoogte van de voorste lamp. Het perron is nog steeds voorzien van grind.
Collectie E. Zuiderent



top
Amsterdamseweg
 
kaart van Amsterdams(ch)e weg en omgeving
      Tussen de Karselaan en Kalfjeslaan stond wachterswoning Amsterdamseweg (ASW, nummer 34) gelegden, deze is gesloopt. Op deze foto het huis van de baanwachter en de abri in 1932.
bron: Amstelveenweb.com.


Foto gemaakt tussen 20/08/1945 en 02/09/1950, gezicht op blokpost nr. 34 (halte Amsterdamseweg).
Bron: HUACatalogusnr. 154700
     


  De wachterswoning in de jaren 80 (?). Heel vaag is het nummer en de T nog te zien.
Collectie E. Zuiderent


Tegenwoordig staat er een niet onaardig huis.      




top
Karselaan
 
kaart van Karselaan en omgeving
      Halte Karselaan (Ksl nummer 33) in 1932. De T op de gevel betekende dat er telefoon aanwezig was.
De foto hiernaast is met toestemming gekopieerd van het Amstelveenweb.com.



Foto gemaakt tussen 20/08/1945 en 02/09/1950. Een hele tijd later, bijna hetzelfde beeld, maar toch een plaatje met stoom erop.
Bron: HUACatalogusnr. 154632, maker onbekend.
     



      Foto is gemaakt in 1936, in de buurt van halte Karselaan, NS 7004 met een BC, C en PD (NS1011 - 1019, NS 1101-1105, PD 1001-1023).
Bron: HUACatalogusnr. 160696, W.A. Koch.


Dubbele woning Karselaan in augustus 2005. De huidige eigenaar heeft niet verkeerd opgeknapt, hoewel er een extra verdieping opgezet is waardoor het dak stijler is geworden.       Karselaan


De oude bielzen...      
... nieuwe grind met de nieuwe bielzen.



De brug over de A9.
     
Detail geklonken staal.
     
en nog één.


De tram naar naar station Amstelveen.      


top
Amstelveen 
kaart Amstelveen

Het oude wc gebouwtje en opslagplaats van station Amstelveen. Voorzien van hedendaagse beschilderingen.
     
Een loc uit de ex-SS serie 531-545, NS 7111-7125.
Achter de loc o.a. een ex-NRS AB uit 1878 (NS-serie 2592-2600), een ex-SS rijtuig deNS C 1014 (serie NS 1001-1068), daarachter vermoedelijk twee oud H(E)SM rijtuigen NS-serie BC 1011-1019, daarweer achter 4 voormalig SS-rijtuigen, daarachter is het niet meer te zien. In februari 1929 kwamen op het treinstation van Amstelveen heel veel schaatsers aan. De reden was dat de Amstelveense Poel geheel was bevroren. Het ijs was prachtig en zodoende kwamen de mensen van alle kanten om daar te kunnen schaatsen of gewoon te genieten van het prachtige gezicht.
bron: Amstelveenweb.com



Het station nog zonder aanbouw aan de middenbeuk, rond 1912. Een loc van de serie 7700 loopt binnen.
collectie: E. Zuiderent
     
Een ander gezicht op het station, zo rond 1935 (?). In het verlengde van het water staat het postkantoor, dat op de plek van van één van de drie afgegraven Pruisische batterijen staat.
collectie: E. Zuiderent


      Station Amstelveen (Asv) in 1930 met een 7700 klaar voor vertrek.
bron: Amstelveenweb.com


Station Amstelveen op 28 augustus 1950, een van de laatste dagen van het personenvervoer, loc 7006 loopt binnen met een ex-NCS rijtuig en een D (bagagewagen), het passagiers aanbod is al behoorlijk teruggelopen. Op 3 september 1950 werd de lijn gesloten voor personenvervoer.
bron: Amstelveenweb.com, fotograaf L. Albers, NVBS foto 559.184C
     



De orginele loketten zijn er nog steeds.
     
Links van de deur zit het loket voor de afhandeling van de goederen. Daar achter zit het goederenloodsje (aanbouw rechts van het hoofdgebouw).



Ook nog een foto van onder de banken in het oude wachtlokaal. Op deze pagina nog meer foto's van station Amstelveen.
     
NS loc serie 7100 met de eerste trein na de spoorwegstaking te Amstelveen, 20 augustus 1945.


Het is niet onaannemelijk dat deze gebouwen, alsmede vele andere gebouwen langs de spoorlijnen in de Haarlemmermeer naar ontwerp zijn van ir. J. G. Wattjes, die ook station Aalsmeer ontwierp en die immers ook sinds 1908 hoofdingenieur was bij de HSM (niet HESM!) en diverse dienstgebouwen voor de Hollandsche (IJzeren) Spoorweg-Maatschappij gebouwd heeft. In de archieven van de HESM (in Het Utrechts Archief) duikt in de stukken rond de bestekken ook regelmatig de naam op van ene ir. H. F. de Jong uit Oegstgeest op.
(bron Spoorwegstations in Nederland, Doctoraalscriptie Kunstgeschiedenis Victor M. Lansink - april 1998)

Tot januari 2007 was hier de winkel "Goederen Trijntje" in gevestigd gerund door de familie Koudijs.
Tegenwoordig is hier woonwinkel Station Stockholm gevestigd.
     



top
Handweg 
kaart Handweg

Baanwachterwoning nummer 32 met op de achtergrond station Amstelveen in 1930.
De HSM-seinen zijn in 1930 al niet meer in werking. De trekstang tussen het omlegmechanisme en de seinarm is verwijderd waardoor de seinarm naar beneden valt.
Op deze plek zijn later NS-seinen neer gezet.
bron: Amstelveenweb.com
     
De baanwachterswoning nummer 32 bij de kruising met de Handweg te Amstelveen.


     
detail... Het bruggetje bij de Poel.



top
Halte Bovenkerk 
kaart Bovenkerk

Wachterswoning Bovenkerk (Bvk nummer 31) in 1930.
bron:Amstelveenweb.com
     
NS 7008 langs het perron van Bovenkerk.
Bron: HUACatalogusnr. 151295




Wachterswoning Bovenkerk in 2005 met een tram van de EMA.
     




Bert Gortemaker is flink aan de gang geweest om de fundamenten
van een van de twee abri's bij halte Bovenkerk bloot te leggen

fotograaf: Bert Gortemaker, 15-9-2010
     
Ook nog een keer met het haltegebouw op de achtergrond, de andere abri stond links naast het haltegebouw.
fotograaf: Bert Gortemaker, 15-9-2010

top
Splitsing Bovenkerk 
kaart Bovenkerk

      De splitsing na wachterswoning Bovenkerk (nummer 37 A en B). Hier kon de trein naar Aalsmeer aftakken of rechtdoor naar Uithoorn rijden.


top
Legmeerpolder 
kaart Legmeerpolder

De nieuwe halte Westwijk van sneltram 51 naar Amsterdam CS. De lijn kan zo over het oude tracé doorgetrokken worden naar Uithoorn.
     
De oude dubbele woning (nummer 38a en b) is er ook nog op een paar 100 meter van de nieuwe halte, aan de de J.C. Hattumweg. We gaan richting Uithoorn.
Hier vlak achter was halte Legmeerpolder (Lmp, nummer 39), deze is afgebroken.



      De schuur, achter het stootblok, is van de winter van 1953 en de hooiberg heeft de bewoner de heer Groot gebouwd. Het perron bij de halte deed tevens dienst als losplaats voor suikerbieten. In ongeveer 1952 is het personenvervoer gestaakt maar het goederenvervoer ging nog jaren door. Bron: Klaas Groot Oud bewoner van het haltegebouw en de dubbele wachterswoning in de Legmeerpolder. Geboren in 1941 in de wachterswoning achter het haltegebouw. Van 1954 tot 1967 op het haltegebouw gewoond.



Een goederentrein met loc 2256 passeert voormalig haltegebouw Legmeerpolder. De dubbele woning is zichtbaar op de achtergrond, 27 februari 1962. Collectie: Klaas Groot, fotograaf L.Albers, NVBS foto 645.366C
     



      Straatzijde met op de achtergrond de dubbele woning. Genomen tijdens de bieten campagne in het najaar van 1966. De van Hattumweg en de oprit naar het huis, waar alle wagens overheen gingen, was dan, bij regen, een laag prut die soms meer dan 6 weken bleef liggen. Bron: Klaas Groot



      Van Hattumweg 4 van begin jaren '70. Bron: Klaas Groot


Op 22 februari 1950 was er nog personenvervoer op de Haarlemmerlijnen. Leuk op deze foto is het stopsein (tussen de twee gebouwen in). Het toiletgebouwtje helemaal rechts op de foto is ook te zien.
Bron: Het UtrechtsArchief
Fotograaf: Gerdessen/NS
     
Vanaf de andere kant op deze dag.
Bron: Het UtrechtsArchief
Fotograaf: Gerdessen/NS




top
Kanaalweg 
kaart Kanaalweg

Langs de kassen vlak na de Van Hattumweg. Rechts van de spoordijk loopt de Amstelveense tocht.
     

Bij de kruising met de Randweg in Uithoorn staat de dubbele wachterswoning met nummer 40 (a en b) ook wel Kanaalweg (Knw) genoemd. Deze is al in 1935 gesloten. Deze foto is in de zomer van 2005 genomen. Het pand is al behoorlijk scheef gezakt en de rechter woning is dicht gemetseld.



De stand van zaken op 5 april 2006.
 
Op 10 april 2006 is begonnen met de sloop. Hier is een aparte pagina aangewijd.



top
Splitsing bij Uithoorn 
kaart splitsing Uithoorn


Het oude tracé loopt achter de nieuwbouw wijken van Uithoorn, dus ideaal om de hond uit te laten.
     
Hier kwam de lijn uit Amsterdam samen met die uit Aalsmeer/Hoofddorp. Voor vervolg van de route naar station Uithoorn, klik hier.


 









::: Made with CoffeeCup : Web Design Software & Website Hosting :::