Foto's van Railcolor


home
Een tijdje geleden heb ik een stapel foto's van de Haarlemmermeerspoorlijnen aangeschaft bij Railcolor . De foto's zijn genomen vanaf 1970 tot en met de laatste rit in 1986 en staat van oud naar vroeg op deze pagina. De copyrights berusten bij Railcolor. Orginele foto's kunnen worden gekocht op de beurs in Houten bij de stand van Railcolor.
De foto's zijn gemaakt door Paul Loman tenzij anders vermeld.


1. Loc 2412 op het Haarlemmermeerstation op 7 januari 1970.
fotograaf: J.A. v/d Jagt

2. Locomotor 228 op de kruising met de Handweg te Amstelveen, tijdens de laatste rit tussen het Haarlemmermeerstation en Uithoorn op 25 mei 1972.



3. Locomotor 228 op het Haarlemmermeerstation tijdens de laatste rit tussen het Haarlemmermeerstation en Uithoorn.

4. Loc 2261 met trein 761218 op 23 augustus 1972 te Uithoorn



5. Locomotor 308 met de sproeitrein op de brug bij Uithoorn op 23 augustus 1972.

6. De Rijkspolitie heeft net de bomen neergelaten om de trein de A2 te laten passeren zodat deze door kan rijden richting Nieuwersluis, Oukooperdijk 29 december 1972.



7. Restanten van de allereerste te Tilburg gesloopte 2200/2300-en. Het betreft trein 761218 getrokken door DE-locs 2350 + 2312 die zelf binnen in jaar tijd ook in Mijdrecht terecht kwamen (!), Uithoon 29 december 1972. De restanten in de kolenwagens zouden moeten zijn van de DE-locs 2262, 2321, 2325, 2331, 2337 en 2341.

8. Om de brug bij Uithoorn te openen moest eerst een stukje met de boot geroeid worden. Midden op de brug werd de brug dan opengedraaid. De foto is van 29 december 1972.



9. Aalsmeer op 1 maart 1975. In 1973 reed hier de laatste trein, later dit jaar werd de rails opgebroken.

10. Bruine 2400 en de geel/grijze NS 2481 in voorspan te Oukooperdijk, februari 1978.



11. Nog een keer dezelfde locs te Oukooperdijk, februari 1978. (vermoedelijk met de lege retour trein met Italiaans huifwagens, het witgoed is geleverd aan Indesit)

12. En nog eentje om het af te leren vlak voor passage van de Angstel, februari 1978.





13. Loc 2514 met een hele partij Hbissen beladen bij Johnson Wax, links de plan V (nummer 842) voor de Schiphollijn te Uithoorn op 20 mei 1980.

14. Nogmaals Uithoorn op 20 mei 1980, rechts loc 2401. Links een leuk ratjetoe met loc 2514. De twee wagens achter de 2514 zijn vermoedelijk voor de Cindu. De eerste is een Duitse open bak type Tims.
De 4-asser is een Oostblok type.
De platte wagen is een dieplader van Transwaggon met landbouwwerktuigen, die te Uithoorn zijn gelost.



15. Uitwisseling van de plan V, loc 642 komt met de 844 van de Schiphollijn, Amstelveen ter hoogte van de Amsterdamseweg op 20 mei 1980.

16. Nogmaals loc 642 met Plan V nummer 844 in de Legmeerpolder op 20 mei 1980.



17. Loc 642 met Plan V in de verbindingsboog naar het Jollenpad, 20 mei 1980.

17a. Van rechts naar links de laatste wagen van de goederentrein naar Uithoorn met daarachter loc 2401 met treinstel 842 (Plan V) op de spoorbrug over de Amstel, ook 20 mei 1980, Uithoorn. Beide treinen reden gecombineerd in verband met het passeren van de A2.



18. Amsterdam-Zuid, loc 616 met op 3 maart 1981 de laatste uitwisselingsrit van de Plan V.

19. Amstelveen bij het station, loc 616 met Plan V (843), 3 maart 1981.



20. Bovenkerk, loc 616 met Plan V, 3 maart 1981.

21. Uithoorn ter hoogte van de Zijdelweg, loc 616 met Plan V (843)



22. Rangeren te Vinkeveen, de 2434 komt binnen met enorme sleep E-tjes op 10 juli 1981. Let ook nog even op het groene gebouw links, dat is de voormalige veiling te Vinkeveen.

23. Loc 2434 zet de twee voorste E's op het zijspoor...



24. .. en komt vervolgens met met de de E's en de GBS weer het hoofdspoor op.

25. Loc 2491 te Amstelhoek op 26 november 1981 met een hele sleep E's en paar gesloten wagens (de eerste een buitenlandse met 'deksel' van zeildoek, type Tims) daarachter een buitenlandse E van een ander type, vermoedelijk daarachter een heel stel Nederlandse E's en als laatste een paar gesloten wagens.



26. Twee NS E's met daartussen twee buitenlandse E's staan te wachten op schroot bij Pothuizen te Amstelhoek op 22 april 1982.
Bron: verzameling Paul Loman, fotograaf onbekend.

27. NS 2414 met treinstel 227 en 230 (mat'46) bestemd voor Koek te Nieuwersluis op 28 april 1982.



28. De sproeitrein; loc 2530 met, Uithoorn 6 mei 1982.

29. Nog een foto van 6 mei 1982 te Uithoorn, Loc 2530 met grijze Gs, de oude blokkkendoos, 5 ketelwagens en een onbekende gesloten wagen.



30. Uithoorn, 6 mei 1982, het was een drukke dag. Links een 4 tal Eds-sen met afgezaagde bak. Deze werden bij Koek ontdaan van de bovenbouw (trechterbak), de onderstellen gingen retour WpH Amf om te worden omgebouwd naar zelflossers type Fccpps. Het verlagen ofwel afzagen van de bakken was al jaren eerder gedaan, door de WpH Amf.

31. Loc2444 met een sleep platte wagens.



32. Jollenpad, 2 juni 1982, loc 637. Afbraak van de tijdelijk spoorboog naar de Schiphollijn.

33. Het einde van NS 1008 op 9 september 1982.



34. Loc 2510 trekt de NS 1007 en 1009 inclusief koppelwagens (Fc) naar Uithoorn, 28 september 1982

35. Loc 2510 met sloopkonvooi te Uithoorn op 28 september 1982. Helemaal achteraan de door Koek te slopen NS 1009 en 1007. Achter de 2501, twee E's, twee Hbissen (Talbot), en nog eentje maar dan Werkspoor en weer een Talbot Hbis.

Aanvullende info van de Koek-expert Marcel Lauwers over de sloopkonvooien van de 1000-en:
De 1007 en 1009 werden door de 2510 doorgereden naar Uithoorn. Daar werden de voorste en achterste Fc-schutwagen achtergelaten. De 2510 is vervolgens teruggereden naar Mijdrecht, waarbij onderweg nog enkele wagens (Hbis) afgeleverd werden bij Johnson Wax. Aangekomen bij Koek bestond de trein uit: loc 2510 + 2 maal E + 1009 + Fc + 1007. Deze trein werd zowel op de heen- als op de terugweg getrokken. Alleen op de terugweg werden de slooplocs achteruit het Koek-terrein opgeduwd.
De 1003 en 1008 werden wel vanaf Nieuwersluis geduwd richting Mijdrecht, door loc 2403.
De 1004 en 1005 hingen achterop de dagelijkse goederentrein en werden op de heenweg direct in Mijdrecht afgekoppeld waarbij de schutwagens uit de trein gerangeerd werden.
De 1001 ging solo naar Koek, ook achterop de dagelijkse goederentrein. Ook deze loc werd bij aankomst in Mijdrecht direct afgeleverd bij Koek.
Dus alle sloopconvooien van locs serie 1000 verschilden in de manier waarop er gereden en gerangeerd werd.




36. De Kameel is ingehuurd voor een feestje op een regenachtige 17 september 1983. Het muziekcorps is ook uitgerukt op station Uithoorn.

37. Locomotor 271 met ketelwagen mij station Uithoorn op 9 maart 1984. Let ook op het seinshuis (links van de locomotor achter de lantaarnpaal), ondanks de verbouwing is hierin nog een orgineel HSM wachtershuisje te herkennen. Op de modelpagina staat een modelletje van de type seinhuis.



38. Statie portret van Sik 271 op station Uithoorn op 9 maart 1984 te Uithoorn.

39. Nogmaals Sik 271, maar nu op de brug bij Uithoorn. De ketelwagen afgevoerd richting Nieuwersluis.



40. Locomomotor 301 te Mijdrecht ter hoogte van de Wilnisserdwarsweg op 13 april 1984.

41. Nogmaals Sik 301, maar nu een totaal plaatje op weg naar Mijdrecht met voorop 2 Duitse gesloten wagens, er achter een stel onbekend gesloten wagens.



42. NS 2448 passeert station Wilnis, op 29 mei 1984. In de trein twee Duitse gesloten wagens een bruine Rs met onderstellen van goederenwagens waarvan de bovenbouw gesloopt is. Vaak moest Koek delen van te slopen treinen terugleveren aan NS. Dit stond vermeld in de zogenaamde 'sloopbrief'. Dat kon varieren van draaistellen, buffers tot complete dieselmotoren.




43. Lmt (locomotor) 312 plaatst een wagen bij de trein van foto 42 te Vkv (Vinkenveen). De 2448 wordt eerst losgekoppeld, de 312 plaatst de wagen bij, lmt wordt teruggereden naar het zijspoortje en de 2448 wordt vervolgens weer aangehaakt, Vinkeveen 29 mei 1984.

44.Zie bijschrift foto 43 Vinkeveen 29 mei 1984.



45. Loc 2448 voert de trein af richting Nieuwersluis, Vinkeveen 29 mei 1984

46. Sik 312 voert de trein af richting Uithoorn, Vinkeveen 29 mei 1984. In de trein een twee assige Oostduitse tankwagen (landencode 50) voor de Cindu, twee Hbissen van de NS, een onbekende Hbis (?), en een stel E's (voor de afvoer van schroot).
Lmt 312 brengt de nieuwe wagens richting de verladers, waaronder een ketelwagen voor de Cindu direct achter de lmt. Deze wagens waren zo goed als zeker door de 2448 in Vkv achtergelaten op de heenweg richting Uh.



48. Sik 312 met goederentrein net na de brug bij Vinkeveen, Vinkeveen 29 mei 1984.



49. Loc 2338 loopt met sloop konvooi Mijdrecht binnen, 6 juli 1984. Achter de 2300 twee plan N's (remwagens), en drie sloop mat'46 (277, 278 of 284).

50. Het vorige tafreel maar dan vanaf de andere kant, loc 2482 duwt het konvooi naar Koek.



51. Loc 2228 met sloopkonvooi, Mijdrecht 22 juni 1984. In de trein twee Plan N's (remwagens), een koppelwagen, mat'46 (299 en 293), loc 2525 (sloop), loc 2439, een paar gesloten wagens en locomotor 298.

52. Loc 2228 heeft net het sloopkonvooi het losspoor bij Koek opgeduwd, 22 juni 1984.



53. Nog een keer het sloopkonvooi op het losspoor bij Koek, 22 juni 1984. Loc 2525, mat'46 (293 en 299).

54. Locomotor 298 duwt een stel open wagens (E's) en gesloten wagens het spoor bij Indesit op, Mijdrecht 22 juni 1984. Loc 2439 duwt het sloopkonvonooi op naar Koek.



55. Sloop van mat'46, nummer 299, Mijdrecht 9 augustus 1984.

56. De 2448 + 2423 hebben hier DE2 76 + 77 + Mat'46 ELD2 289 afgeleverd in Mijdrecht, de datum is 15 februari 1985. Op de foto vertrekken de locs + remwagens weer richting Nieuwersluis.



57. De sloop van de 2511 op 14 april 1985, bij Koek te Mijdrecht. De 2511 kwam samen met EW 503 op 5-2-1985 van Tb naar Ut, en enkele dagen later naar Mijdrecht. Op deze foto kun je, de resten zien van de Stalen D's die tot kort daarvoor gebruikt werden als remwagens voor de sloopconvooien naar Koek.

58. Nog een keer hetzelfde plaatje, maar dan anders en ook met koelwagens voor de sloop, Mijdrecht 14 april 1984. De Interfrigo koelwagens type Ib(c)es kwamen in grote aantallen naar Mijdrecht om te worden ontdaan van hun bovenbouw. De onderstellen gingen retour WpH Amf om te worden verbouwd tot zandwagens type Ks.



59. Locomotors 312 en 335 (in opzending) met een stel Talbot Hbissen beladen bij Johnson Wax voor Italie te Mijdrecht op weg naar Vinkenveen (voor overgave aan de NS 2440), 8 juli 1985.

60. Loc 2440 met trein te Vinkeveen, op 8 juli 1985. Locomotor 335 is opgenomen in de trein. De trein gaat richting Utrecht.



61. Loc 2440 sleurt de trein het rangeerspoor op bij Vinkeveen, op 8 juli 1985. (Sleurt die de trein van Uithoorn het rangeerspoor op?)

62. Locomotor 312 met een sloopkonvooi van afgedankte koelwagens, type Ib(c)es, richting Uithoorn. De wagens werden niet geheel gesloopt, het onderstel werd opnieuw gebruikt.



63. Locomotor 322 met de helft van Diesel I nummer 21. Op www.sleutelspoor.nl in Franks Hoekje valt meer te lezen over Diesel 1 en 2, ook over de sloop.
collectie: Paul Loman, fotograaf: onbekend

64. Locomotor 280 op het rangeerspoor bij Vinkeveen, daarachter twee Blokkendozen, de meest rechtse lijkt een oud meetrijtuig te zijn.



65. Stapel schroot van NS bakken. Hoewel, schroot? Marcel Lauwers denk er ander over, "Net hoe je het bekijkt. Het zijn oorspronkelijk NS-laadkisten afkomstig van het wagentype Alor. Koek gebruikte deze bakken jarenlang als kleine containers om schroot e.d. in te gooien. In 1993 heb ik nog foto's gemaakt op het Koek-terrein en toen stonden er nog enkele, terwijl de wagens waar ze bijhoorden vermoedelijk al in de jaren '60 gesloopt zijn......"

66. Afscheidsrit van de NVBS op 30 april 1986, Mijdrecht, Koek.




67. Afscheidsrit van de NVBS, Oukoperdijk loc 2412 en 1505 rijden richting Uithoorn op 30 april 1986



68. Afscheidsrit van de NVBS, loc 2412 op de brug over de Angstel, 30 april 1986.

69. De Vrijwillige brandweer van Mijdrecht heeft een tripje naar Tilburg, loc 2245 te Vinkeveen, op 17 mei 1986,



70. Loc 2245 vlak voor de A2, de rijkspolitie is bezig de bomen neer te laten. 17 mei 1986

71. Het sluiten van de brug over de Angstel, hier kwam noeste arbeid aan te pas. Eerst met de stalen schouw naar het midden van de brug roeien en..



72... dan pas kon de brug opgedraaid worden. Nieuwersluis, 17 mei 1986.

73. Laatste officiele goederentrein: Loc 2502 op de brug bij Uithoorn, op 30 mei 1986.



74. Laatste officiële goederentrein, loc 2502 met ICR A (10-77 602) en locomotor 286 te Mijdrecht.

75. Laatste officiële loc 2502, de laatste passage van de A2...



76. De lijn is gesloten, maar Koek ging nog even door in Mijdrecht, hier het einde van loc 1503, op 15 april 1987.

78. Werktrein op het Jollenpad, het nummer van de locomotor en datum van de opname zijn onbekend.