Hoofddorp-Leiden Herensingel

Hoofddorp Hfd
0km
Kruisweg 
0,7km
Coupure 
0,8km
Bennebroekerweg Ben
3,9km
Venneperweg   Ven
6,8km
Nieuw-Vennep  Nvp
8,1km
Sloterweg Zuid   Slz
10,1km
Leimuiden  Lm
13,2km
Oude Wetering  Owt
15,7km
Roelofarendsveen Rav
18,0km
Franschebrug  Fb
19,3km
Rijpwetering Rwt
21,8km
Hofdijklaan
25,3km
Zijlbrug
27,1km
Leiden Heerensingel  Ldh
28,2km


Dit stuk van de Haarlemmermeerspoorwegen is als eerste geopend (3 augustus 1912) en ook weer als eerste gesloten (1 januari 1936) en opgebroken.


top
Hoofddorp 
kaart Hoofddorp en omgeving

Station Hoofddorp straatzijde, foto gemaakt in 1912.
HUA Catalogusnummer 812129, de afbeelding is afkomstig uit "Voor Allen der H.IJ.S.M", 1912, blazijde 107. Collectie De Pater.
 



Station Hoofddorp zomer 2005.
 
Hier was vroeger de afslag, langs de locloods van Hoofddorp, richting Leiden.



top
Kruisweg 
kaart Kruisweg en omgeving

Een mooie foto van Peter Collet met zowel de coupure als de wachterswoning met nummer 15, op 18 mei 1978. De woning is in 1988 gesloopt.
Fotograaf: Peter Collet
 




Het spoor kruiste hier de geniedijk van stelling Amsterdam. Ten zuiden van deze coupure in de dijk is het fort Hoofddorp.
 
Detail van de coupure. De sleuven dienden, in geval van oorlog, om planken (schotten) in te zetten. De ruimte tussen de schotten werd opgevuld met grond en zandzakken. Hiervoor stond bovenop de dijk een loodsje, een zogenaamde schotbalkenloods. Op deze pagina staat een zelfgemaakt model van de schotbalkenloods. Op de site over de stelling amsterdam is veel meer informatie te vinden.



De bruggenhoofden van de brug net na de coupure.
 
Het spoor liep naast de Nieuwekerkertocht. Tegenwoordig heet het fietspad dat aan de andere kant van de tocht langs loopt Lindenholmpad
Het spoor zelf is niet meer terug te vinden. Hier staat een nieuwbouwwijk op.




De halte Toolenburg van de snelbus Zuidtangent. Het vroegere tracé kruist de busbaan.
 
De woning met nummer 16 (Ben) bestaat nog steeds, hoewel de boel wel een beetje begint te schilferen. Er om heen is een mooie boomgaard.
Tot 8 juni 2006 klopte deze tekst. Op die dag is begonnen met de sloop. Zie hiervoor deze pagina.



Zijaanzicht van nummer 16.
 
In de rug de oprit van nummer 16, als vergezicht de velden richting Nieuw-Vennep. Er kan niet over het oude tracé langs de tocht gefietst worden. De oude brughoofden zijn ook afgebroken.




Dus daarom even om via één van de drie schitterende pyloonbruggen van de Spaanse architect Santiago Calatrava naar Nieuw-Vennep gefietst. De Citer bestaat uit twee gedeeltes, een fietsbrug parallel aan de Hoofdvaart over een autoweg, de Bennebroekeweg, die hier de Hoofdvaart kruist. Beide brugdelen hangen aan een 62 meter lange pyloon.
 
Even verderop is er nog één. De Harp voor de Noordelijke Randweg van Nieuw Vennep met zijn lengte van 143 meter en gescheiden rijbanen ligt loodrecht op de Hoofdvaart en heeft een pyloon van 82 meter.

Meer info in Wikipedia.




Vlak voor de wachterwoning aan de Venneperweg staat woning 17. Tegenwoordig zit daar garage Onos.
 
Ook nog even het zijaanzicht van de woning. Spoorzijde van woning 17.




Wachterwoning Venneperweg (Ven, nummer 18).
 




De dubbele pyramide woning nummer 19 is er nog wel, maar erg moeilijk te vinden. Dat komt vooral omdat de oorspronkelijke ingang naar een zijstraat, de Ruijterstraat, van de Eugenie Previnaireweg is verplaatst.
Toch gevonden. Station Nieuw-Vennep stond een paar honderd meter verderop.
 
Dit emplacement met het station is grondig opgeruimd. Het park met het basketbalveld, apotheek en appartementjes zijn er voor in de plaats gekomen. Het station is halverwege de jaren 60 afgebroken.



Het station in de jaren 20. Het park voor het station lijkt hier een beetje op een oerwoud.
bron: www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl
 
Het station in 1925, nog steeds in bedrijf. De (brug)wachterswoning (nummer 20) staat links naast de telegraafpaal.
bron: www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl



Het station, hier in 1949. Het was tot de afbraak in de jaren 60 in gebruik door de heer Van Groningen die er een bedrijf in oud ijzer had gevestigd.
bron: www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl
 
Het station staat links onder op de foto. Inmiddels is het 1957 en ligt er flink wat oude meuk omheen. In het midden van de foto de Gereformeerde kerk.
bron: www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl



Wat nog wel is blijven staan is de brugwachterswoning nummer 20 (zomer 2005). Vlakbij de Hoofdvaart.
 
Perronzijde van nummer 20 (februari 2006).



De fundamenten van de brug met daaroverheen een fietsbrug staan er ook nog.
 
De Hoofdvaart vanaf de brug.



Vlak na de brug stond een molen. Deze is in enigszins gekortwiekte toestand als restaurant terug te vinden.
 



Nieuw-Vennep II.
 
De HSL in uitvoering.



Aparte bovenleiding.
 






De woning aan de Sloterweg Zuid (nummer 21 Slz). De Sloterweg heet tegenwoordig de Rijnlanderweg.
 
En nog een foto met de oprijlaan.




Station Leimuiden (Lm). Vlakbij deze burg heeft het station van Leimuiden gestaan. Het zag er hetzelfde uit als station Amstelveen. Het dorp Leimuiden ligt aan de andere kant van de brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder.
 
Even na Leimuiden met links het water van de ringvaart en rechts de auto´s op de N445 (het oude tracé).




Bij Oude Wetering verlaten wij de Haarlemmermeer. Het station van Oude Wetering was rechts naast de brug. Vlak voor de brug stond een wachterswoning (nummer 23). Na Oude Wetering gaat het met een scherpe bocht richting Roelofarendsveen.
 
Perronzijde van station Oude Wetering, gemaakt in 1912 of 1913. Station Amstelveen is van hetzelfde type, en bestaat nog steeds.
HUA Catalogusnummer 165249, uitgever E. van Beyeren, de afbeelding behoort tot de collectie De Pater.






Te Roelofarendsveen. Ook hier is het station (Rav) weer gesloopt. Het huis (nummer 24) dat aan de straatzijde van het station lag is er nog wel.
 
Vanaf het station liep een spoortje naar de loskade langs het water. Deze straat heet tegenwoordig de Voorstraat. Vroeger werd hier de groenten van de pramen in de wagens geladen.



Station Roelofarendsveen in 1925. Links huisnummer 24. Op de achtergrond een goederentrein.
Collectie: Peter Collet, repro van een prentbriefkaart.
 
Straatzijde van station Roelofarendsveen, gemaakt in 1912. Met een zeer sportief wagentje voor de deur.
HUA Catalogusnr. 812130, maker onbekend.





  Van de oorspronkelijke Franschebrug (Fb, nummer 22 A & B) is niets meer over volgens mij. Wat nog rest is een voormalig café en een straatnaambord in Roelofarendsveen. Tegenwoordig ligt hier een weerwar van snelwegen, tunnels en tunneltjes en de HSL.




 
Station Rijperwetering is ook gesloopt. Deze interessante foto laat de brug zien waarover tegenwoordig de N445 ligt en vroeger het oude tracé. Aan de linkerzijde van de foto was vroeger het station. Vlakbij het station, nog voor de ringsloot, stond een wachterswoning (nummer 26).


En dit is woning 26 op 10 juli 1988. Op de plaats van de licht bruine vlek midden op het huis, stond vroeger het nummer.
Foto Kees Mooij

 



Helaas geen foto. De woning met nummer 27 heeft midden in de landelijkheid gestaan en is vermoedelijk afgebroken.
 

Na een heleboel weiland komen we bij de brug over de Zijl. Hier heeft brugwachterswoning nummer 28 gestaan.  

top
Heerenpoort/Heerensingel 
kaart Heerensingel en omgeving

Station Leiden Heerensingel, foto gemaakt tussen 1912 en 1915.
HUA Catalogusnummer 165232, uitgever Brinio, de afbeelding behoort tot de collectie De Pater.
 



Station Heerensingel (Ldh) te Leiden is 'uiteraard' ook gesloopt. Hiervoor in de plaats staat er een karakteristieke jaren 80 wijk.
Het station is ontworpen door K. P. C. de Bazel.
  Op deze site (helaas werkt de link niet meer) van Hans Verlint zijn nog een aantal mooie foto´s te zien van het station in zijn gloriedagen en een uitgebreide beschrijving.
In de oorlog werd dit station gebruikt om V2´s van de trein op transportaanhangers over te laden. Op de site van de heer Borsboom wordt uitgebreid ingegaan op de V2.



Het stootjuk staat nog op de kade langs het water, tegenover de Zijlpoort.
 
De Zijlpoort, niet afgebroken, niet gesloopt, staat er vast al 10 keer zo lang als station Heerenpoort.



Stoomlocomotief uit de serie 5000 (nrs. 5001-5006) van de N.S. met een lokaaltrein naar Uithoorn via Alphen aan den Rijn tussen Leiden Heerenpoort en Leiden, gemaakt tussen 01/01/1926 - 31/12/1929. HUA Catalogusnr. 161281, vervaardigd door de heer G.P.B. Six.
 



 


















::: Made with CoffeeCup : Web Design Software & Website Hosting :::