Aalsmeer-Haarlem


Aalsmeer
Asm
0km
Lijnbaan Lnb
0,8km
Aalsmeerderbrug
1,3km
Aalsmeerderweg Amw
2,9km
Sloterweg Noord Sln
4,9km
Hoofddorp Hfd
7,0km
Woning op emplacement Hoofddorp
7,2km
IJweg IJw
8,9km
Vijfhuizen Vhz
11,6km
Brugwachterswoning
Vijfhuizen
12,1km
Kerkpad
12,6km
Nieuwe weg Nwg
14,7km
Rijksstraatweg Rsw
15,8km
Station Haarlem Hlm
17,7km




top
Aalsmeer
kaart Aalsmeer en omgeving  

Bouw van station Aalsmeer in 1912.
HUA Catalogusnummer 170079, Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater.
 



Aalsmeer in de zomer van 2005
 
Aalsmeer in 1978. Het dichtgetimmerde en deels uitgebrande voormalige N.S.-station.
bron: Het Utrechts Archief, catalogusnr. 156781, vervaardiger Stellingwerff, J.J. (fotograaf).



  Met de rug naar het station, vermoedelijk met een NS 7000, een Ex-NCS rijtuig en een D uit de serie NS 111- 120.
Links de goederenloods, de kolenwagens staan onder de ladingmal om te controleren of de lading binnen het toegestane profiel was. In het midden op de voorgrond de waterkraan voor het bijvullen van de locs, iets daarnaast op de achtergrond het waterreservoirgebouw. Dan daar weer naast het seinhuis en op het perron het wachthuisje. Op de voorgrond bij de ingang naar het perron staan de ijzeren hekken voor de uitgangscontrole en de wisselhandels voor de omloopsporen.

bron: HUA Catalogusnummer 154568, Gerdessen, D.C. (Nederlandse Spoorwegen) (fotograaf), 2 februari 1950



De NS 352 voor het station van Aalsmeer.
 
Detail van de ramen in de retirade.


detail hek station Aalsmeer
Detail van het hek.
  In 1920 probeerde de gemeente Aalsmeer de verbinding met de rest van het land en het buitenland te verbeteren. In deze correspondentie staat meer.



top
Aalsmeer
kaart Lijnbaan en omgeving


hier stond halte Lijnbaan
Tussen 1914 en 1933 was hier stopplaats Lijnbaan (Lnb, nummer 2).
  brug bij lijnbaan
Brugfundamenten van het oorspronkelijke bruggetje vlak na de stopplaats.



En zo zag het er rond 1935 uit. Op de voorgrond wachter Ko Penne. Op de achtergrond NS loc 7110. Op verzoek van de reizigers werd hier gestopt.
Bron: NFLS door Wytze Wijbenga
 
Foto van onbekende maker en datum. Rechts de wachterswoning met nummer 2.
Collectie: Van den Berg



top
Aalsmeerderbrug
kaart Aalsmeerderbrug en omgeving

Aalsmeerderbrug, brug over de Ringvaart, foto gemaakt in 1912.
HUA Catalogusnummer 812128, de afbeelding is afkomstig uit "Voor Allen der H.IJ.S.M", 1912, bladzijde 106. Collectie De Pater.
 


 
Hier was tot 1956 een enorme brug met een 9 meter hoog vast gedeelte met K-stijlen en een draaibrug, in het midden het brugwachtershuisje. Op de brug een Haarlemmermeertje (HSM 1005-1048) met een twee personen- en een postrijtuig, in 1915. Rechts (brug)wachterswoning 3.
bron: www.haarlemmermeer-geschiedenis.nl


De overkant richting Hoofddorp.   Boeing Avenue



top
Aalsmeerderweg
kaart Aalsmeerderweg en omgeving  
Halte Aalsmeerderweg
Halte Aalsmeerderweg (Amw, nummer 4) In de tweede wereld oorlog hadden Duitsers vanaf deze halte een lijn aangelegd naar Schiphol om de stelllingen rond het vliegveld van munitie, manschappen en vooral vliegtuigbommen te voorzien.
Vrij snel na de oorlog is dit lijntje afgebroken en zijn de bielzen en rails gebruikt om de overige lijnen te herstellen.
 
De bemanning van halte Aalsmeerderweg in 1915. Het perron is nog steeds met grind bekleed. Helaas weet ik niet wie mannen op de foto zijn. Wie het wel weet mag het mailen naar postmaster(a)haarlemmermeerspoor.nl. Het lijkt ook wel dat niet de 'standaard' kruispannen op het dak liggen, maar een ander type.
collectie: Hans Roest, fotograaf onbekend



Het wordt blijkbaar anti-kraak bewoond. Zo op het eerste gezicht een prachige woning met veel groen, maar je moet ook houden van de vliegtuigen die op een meter of 100 om de twee minuten over komen.
  Aalsmeerderweg spoorzijde
De spoorzijde van de Aalsmeerderweg



Vlak achter nummer 4 stond dubbele woning nummer 5. In 1993 stond de woning er nog.
Bron: www.stationsweb.nl,
foto gemaakt door Dick Huis
 
Nog een keer woning nummer 5, maar dan op 6 september 1992. Staat er prachtig bij.
Fotograaf: Peter Collet.



Leuk uitzicht voor vliegtuigspotter.
 
De boomgaard van de vorige bewoners.


top
Sloterweg Noord
kaart Sloterweg Noord en omgeving

Hier heeft stopplaats Sloterweg Noord (Sln, nummer 6) gestaan. Deze baanwachterswoning is afgebroken in 2004
  Sloterweg Noord
In 1993 stond de woning er nog.
Op de achtergrond de nieuwe spoorlijn Leiden- Amsterdam die de oude (reeds lang verdwenen) lijn hier kruist.
Bron: www.stationsweb.nl,
foto gemaakt door Dick Huis



Nummer 6 met op de achtergrond een gele jongen van de NS op 10 juli 1988.
foto Kees Mooij
 
Als we de rondweg rond Hoofddorp overgaan vinden we achter de geluidwal zowaar weer een bruggenhoofd.


top
Hoofddorp
kaart Hoofddorp en omgeving

  Gezicht op het H.E.S.M.-station Hoofddorp te Hoofddorp, Uitgever Nauta en Zn., Afbeelding behoort tot de Collectie De Pater.
Let op de lichtgaswagen links voor. Het gas werd gebruikt om personenrijtuigen mee te verlichten.
HUA Catalogusnr. 161741, Datering 01/01/1915 - 31/12/1930



Station Hoofddorp I (Hfd) in de zomer van 2005.
Vroeger was aan het einde van het middenperron een houten seinhuis (Hfs).
 




Even verderop tussen de flatgebouwen staat nog steeds woningnummer 7.
Met mooie moestuin voor het huis.
 
Woning nummer 7 vanuit een ander hoek op 10 juli 1988.
Foto Kees Mooij.


 
Woning nummer 7 bevindt zich rechts op de foto (niet zichtbaar).




NS 7002 en een NS 2931 voor de locloods van Hoofddorp op 28 december van 1935.
HUA Catalogusnr. 162064, vervaardiger Hesselink, H.G. (fotograaf)
  In 1916 werd een aansluiting naar de conservenfabriek van de N.V. Blad & Van de Vijver gemaakt, die in 1931 alweer werd afgebroken. In de fabriek werden groenten zoals zuurkool, snijbonen, augurken, uien en bloemkolen voor de export geconserveerd. Op de opslagplaats was plaats voor 25.000 houten vaten. Van elke 100 vaten moesten er 10 voor binnenlands gebruik gereserveerd worden.
Vlak voor de locloods splitst het spoor in een tak naar Leiden en een tak naar Haarlem.
Hier volgen we de Haarlemse tak.


 
Nog een keer de NS 7002 en een NS 2931 voor de locloods van Hoofddorp op 28 december van 1935. Uiterst links de aftakking van het spoor richting Leiden.
HUA Catalogusnummer 162063, vervaardiger Hesselink, H.G. (fotograaf)



Na de aftakking ligt midden in een woonwijk nog een enkel bruggenhoofd. Het bruggenhoofd dat er tegenover lag is er niet meer.
 



top
IJweg
kaart IJweg en omgeving  

Langs de geniedijk, onderdeel van stelling Amsterdam. In de verte staat nummer 8.
 
De abri bij nummer 8 is afgebroken. De uitgebouwde enkele pyramidewoning staat er nog.



Ook hier stond een huisje (nummer 9, IJw) zoals bij de Fuikvaart, ook dat is afgebroken (in 2002).
 
Het huisje op 10 juli 1988.
foto Kees Mooij



Nummer 8 en 9 achter elkaar op 16 mei 1979.
Fotograaf: Peter Collet
 



Rechts naast de blauwe brug, die op het volgende plaatje staat, liggen de oude bruggenhoofden van het spoor.
 
We kruisen hier de N207, de IJtocht en de busbaan van de Zuidtangent. Rechts achter de N207 begint het Floriade terrein.



top
Vijfhuizen
kaart Vijfhuizen en omgeving  

Rechts is de kopse kant van de wachterswoning te zien.
 
De dubbel uitgevoerde mooie opgeknapte wachterswoning 10 A en B vlakbij station Vijfhuizen. Hier vlak naast ligt nu een nieuwbouwwijk.



Duidelijk: Station Vijfhuizen (Vhz). Lijkt op station Vinkeveen.
Hier konden treinen elkaar kruisen.
 
Vijfhuizen vanaf de zijkant op 10 juli 1988
Foto Kees Mooij


 
Voor wie nog een leuke historische route wil fietsen: Stelling Amsterdam (boekje verkrijgbaar bij de ANWB). Kan ook door de pacifisten onder ons bezocht worden want er is nooit een schot gelost. De stelling was al verouderd voordat hij helemaal af was. Nog een paar linkjes: Stelling Amsterdam.nl en Stelling Amsterdam.org.



  Vijfhuizen in zwartwit. Boemel de boemel door het lege land en de mist. Of is de foto een beetje vervaagd?
Bron: Rijksarchief Noord-Holland, Vijfhuizen, 1921


top
Brugwachterswoning Ringvaart
kaart Ringvaart en omgeving

De brugwachterswoning bij de brug over de ringvaart bij Vijfhuizen (nummer 11). De draaibrug over de vaart is op de avond van 19 juni 1941 door de Duitsers opgeblazen. Vermoedelijk speelde het nabijgelegen fort een rol.
 
Tegenwoordig rijdt er geen trein over de brug, maar een bus onder de ringvaart. Over 30 jaar doen we daar vast ook nostalgisch over.



top
Kerkpad
kaart Kerkpad en omgeving

  Spoorwoning nummer 12 Kerkpad. Dit type woning met het pyramide-vormige dak werd zowel enkel als dubbel uitgevoerd en is gebouw langs de lijn Aalsmeer-Haarlem en Hoofdorp-Leiden en een dubbele woning in Nieuwveen.



top
Nieuweweg
kaart Nieuweweg en omgeving
Na de Nieuwe weg (Nwg) was er nog een brugwachterswoning voor de brug over de Fuikvaart met nummer 13. Die is niet meer te vinden. Het is eenzelfde gebouwtje als op de foto hierboven.  



top
Rijksstraatweg
kaart Rijksstraatweg en omgeving

Halte Rijksstaatweg (Rsw) nummer 14 ligt in de bocht van het niet meer bestaande spoor. Ik heb op deze pagina een aantal beelden uit een filmpje waarop deze halte is te zien.
 
Aan de overkant van de weg is de werkplaats van Nedtrain te zien. De kruising met de rijksstraatweg werd vroeger nog extra gecompliceerd omdat in de berm de electrische tram Amsterdam-Zandvoort reed. Tevens moest de Haarlemmertrekvaart genomen worden. Hiervoor was een hefbruggetje gemaakt dat diagonaal over het water was gelegd.



De kruising van de tramlijn Amsterdam Haarlem (geopend in 1904) met de Haarlemmermeerspoorlijn Haarlem Hoofddorp (geopend in 1912), kort na de aanleg. Iets ten oosten van de Hoofdwerkplaats Haarlem van de HSM takte de in 1912 geopende spoorlijn naar Hoofddorp met een boog in zuidoostelijke richting af. De trekvaart richting Amsterdam werd door middel van de zichtbare hefbrug gekruist. Links, op de achtergrond, de Hoofdwerkplaats. Even voorbij de hefbrug kruiste de spoorlijn de Amsterdamscheweg en de tramlijn (toen nog ESM, na 1924 NZH), die aanvankelijk met twee keer enkelspoor aan weerszijden van de weg lag. In de jaren twintig werd een dubbelsporige trambaan aan de noordzijde van de Haarlemmerweg gelegd die tot 1957 in gebruik is gebleven. De spoorlijn naar Hoofddorp is in 1935 opgeheven. Zichtbaar is het verschil in spoorwijdte: de spoorlijn normaalspoor (1435 mm) en de tramlijn smalspoor (1000 mm). Halte Rijksstraatweg staat niet op de foto, maar bevindt zich aan de linkerkant van de plek waar de foto is genomen.
Bron: Historisch genootschap de Blauwe tram, met toestemming overgenomen



De tram met links het diagonale bruggetje en rechts, nog net op de foto, halte Rijksstraat.
Collectie: Peter Collet, datum en fotograaf onbekend


 
Brug over het Spaarne vlak voor station Haarlem.



top
Station Haarlem
kaart Haarlem en omgeving

Volgens velen is dit enige geheel in Art Nouveau stijl ontworpen station van D.A.N. Margadant uit 1906 het mooiste station van Nederland. Het is kenmerkend voor de grote stations van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Station Haarlem (Hlm).
 
Vanaf spoor 1 vertrek de in een nieuw jasje gestoken Sprinter naar Amsterdam.



Mooi h, zon geklonken gietijzeren paal.
  Haarlem
NS lok 7105 met lokaalspoormaterieel t.b.v. de Haarlemmermeerlijnen, trein 3568, Haarlem, 27 mei 1929
Bron: NFLS door Wytze Wijbenga



Stoomlocomotief nr. 751 (serie 700) van de H.S.M. (later serie 5500 van de N.S.) in de centrale werkplaats te Haarlem.
HUA Catalogusnr. 160495, vervaardiger Nederlandse Spoorwegen, foto gemaakt tussen 01/01/1910 - 31/12/1920
 
Centrale Werkplaats klink natuurlijk niet, dat moet anders en op zijn Engels.